Monday, September 5, 2011

Hemma

Jag är hemma från jobbet idag. Ytterst olämpligt då det här är en vecka som kanske är den intensivaste under hela hösten för mig. Men jag kan inte vara på jobbet om jag måste springa på toa vad 10 minut. Så jag är hemma. Synd dessutom för jag har en riktigt bra hairday. Vilket slöseri.

I alla fall passar jag på att läsa, när jag kan.
Dels läser jag "Det kallas kärlek". En psykologisk studie om mäns överordning och kvinnors underordning bland jämställda par. Den här hade jag högre förväntningar på. Jag vet inte om det är att boken skrevs 94, om författaren bara vill hitta över- och underordning där ingen finns eller om det verkligen är så eländigt. Men jag kan i alla fall inte identifiera mig ett endaste dugg. Män framstår som menlösa krukväxter som måste pysslas om, aldrig reflekterar och är ointresserade av alla andra än sig själva. Kvinnor å andra sidan tassar runt på tå, pysslar och vågar inte berätta om de får löneförhöjning för då kan det såra den ömtåliga manligheten. Bleh! Jag fortsätter att kämpa på och hittar med jämna mellanrum ett hysteriskt roligt stycke som jag läser högt ur för pojkvän. Han hummar och ser trött ut.

Samtidigt läser jag "Inte den typ som gifter sig". Feministiska samtal om äktenskapsmotstånd och den här är mycket mer spännande. Vad som är kul är dessutom att författaren redan (under 50 sidor) har tagit upp Buffy och Sex and the city. Jag har redan får intressanta frågeställningar. (Varför gifter man sig om allt är bra? Varför kan inte heteropar registrera partnerskap? och när börjar man fantisera om det perfekta bröllopet?) Så jag fortsätter att läsa.

3 comments:

Exkollegan said...

Ooooooki. Vi kör en liten repetition i brasse-tänk här:
1. Kan man ställa till med fest, så gör man det.
2. Ju större desto bättre, allt efter logiken "ju fler, desto roligare".
3. Människor är programmerade att en av livets största fester är bröllop. Bröllopsinbjudan = party on. Fest för att fira partnerskap... Ja, det är säkert värsta partajet men fester som tar evigheter att uttala har ju liksom lite upförsbacke jämfört korta partynamn som "bröllop". Och sen har vi det här med förprogrammeringen, som sagt...om den ändå finns där, kan man lika gärna använda den för att stäla till med värsta partajet.
4. Finns det bättre saker att fira, än kärleken?
5. Sen kan man alltid lägga till den amerikanska varianten och gifta sig många gånger med samma person. Förnya löftena. Men kalla det för bröllop, för ja du vet det där med förprogrammeringen...

Kattis said...

Ja att fira kärlek är det finaste som finns!

Malin said...

En sak jag undrar är varför det är bättre att vara sambo med killen än att gifta sig? Jag gängade mig enbart för love. Nu tror alla att det var ett shotgun wedding för att jag var i sjätte månan, men det var inte så :)