Wednesday, December 15, 2010

Viktiga filmer i tonåren

När jag stod och diskade häromdagen (viljen grej nu när man har diskmaskin, då slipper man diska lika ofta!) kom jag att tänka på Robin Hood Prince of thieves. Alla i klassen såg verkligen den! Och låten Everything I do (I do it for you) blev ju en sån klassiker. När jag hör den nu kastas jag liksom tillbaka till den där klassfesten när vi nästan bara lyssnade på den.
En annan klassiker är ju Titanic. Den såg också alla. Somliga blev besatta och såg den hur många gånger som helst. Låten My heart will go on fick vi översätta på engelskan.

Vilka filmer minns ni? Och vilka blir klassiker för dagens ungdomar?

6 comments:

Sassi said...

Jag lägger till med "Ingen kan älska som vi" En film som både jag och Björn minns med värme ;)Eller hur B? :D
Annars var mina favoriter som riktigt liten: Släpp fångarna loss, Göta kanal, Nine to five och en till som jag inte minns nu :(
Men sen har ju jag inte riktigt samma filmsmak som övriga hahah...

Malin said...

Jag var ju också besatt uti Robin Hood och det ledde till samlande på både Kevin Costner-bilder och Bryan Adams-skivor.
Jag kommer ihåg filmer som Goonies, En djävul till granne och Min fru är en utomjordnig som man såg hundra gånger när man var yngre, ja ganska liten. Terminator 2 satte sina spår i mig, dessutom. Den blev en klassiker för mig. Och Thelma & Louise!!!

Vetti fanken vad kidsen kommer minnas från idag. Twilligth kanske? (Är en mormor.)
Jag vet inte om det görs lika många storfilmer och film-filmer nu som då. Idag är det nog mer trilogier och filmserier och seriefilmer, typ Ironman och Spiderman, och remakes på 50-talsfilmer? Vet ej.

A-K said...

Bodygard!! Herregud vilken klassiker! Och Tillbaka till framtiden-filmerna.
Hmm, intressant att tänka på vilka filmer som slagit för dagens ungdom. Kanske Avatar? Eller X-men? Känns som specialeffekterna tar över lite nu...

Kattis said...

Sen måste jag påpeka att de där fimlerna INTE är mina favoriter!

Sassi: Kanske inte min filmsmak men jag älskar dig precis lika mycket, om inte mer, pga det :D

Malin: Thelma & Louise, vilken bra filmsmak du hade! Jag har i övrigt samma känsla. Lite samma med artister. Ingen blir lika stor på samma sätt nu. Alla kommer liksom aldrig lyssna på samma.

A-K: Tillbaka till framtiden, absolut! Men du special effekter har ju funnits jämt. Vi bara tycker att våra (just nu) är flashigast :)

Linda said...

Jag kommer mest ihåg "Robin Hood Prince of thieves", "Titanic" och "Bodyguard" om man pratar filmer med bra filmmusik. Kanske även "Drömmarnas horisont".
Dagens ungdom... "Twilight" förstås även om jag inte har koll på musikbiten i de filmerna. Och "Sagan om ringen".

Anonymous said...

Det jag kommer som alla såg och pratade om är väl batman och basic instinkt. Batman var det stor kommers kring, fanns batmanläsk och leksaker och allt möjligt. Basic instinct pratades det förstås om på högstadiet.

De filmer jag såg mest var väl annars Willow och en komedi som heter Top secret , som jag kommer ihåg som grym.

Om jag skall skjuta från höften så var bästa filmerna under tonåren terantions trio, true romance, reservoir dogs och pulp fiction. Den senare hade jag hört var grym när jag gick poå bio men det vart ngt helt nytt, bästa filmupoplevelsen någonsin :)

Nya klassiker… harry potter, vad skulle kunna tävla med dem av våra filmer?