Thursday, December 30, 2010

Alla dessa gubbar

Just nu: sån trötthet mot gubbar överallt. Skräniga högljudda gubbar som tar plats.
Läser ansökningar, bara manliga sökande.
Ser krönika från lokalTV om det gångna året. Inte en kvinna med.
På krogen skrattade de högst och kräver sin plats.

Kollar filmer och tv-serier och horder av män eller manliga karaktärer formligen väller över mig allt som oftast i huvudrollen. Pingus mamma har långa ögonfransar och stryker och lagar mat.

Really? Måste till och med en animerad pingvin könsmärkas och passas i våra roller?

Dessutom: allt detta hat mot kvinnorna som anmält Assange. Denna hetsjakt. Påpekar du detta är du dessutom mot yttrandefriheten och mot Wikileaks. Jag blir så trött.

Tänker på Polanski som dömdes till våldtäkt (ja han befanns vara skyldig. Det vet vi ännu inte om Assange är.) men det ändå är synd om, för han gör ju så bra film. Det lidande, missförstådda geniet.

Alla dessa gubbar.

2 comments:

Malin said...

Sant att folk håller på och ursäktar Roman Polanski. De förlåter även R Kelly som hamnade i finkan för sex med trettonåringar och Hugh Grant som köpte sex.
Jag förstår bara inte varför det är omöjligt att ta in att någon både har varit svinig och begått brott och även t.ex. gjort bra film. Man behöver liksom inte komma med massa ursäkter för svinet, ba "ääh, jag hörde att det inte var så farligt..."
Och det där med Assange... samma sak, om han har startat en bra sajt så kan han inte ha begått våldtäkt (?).

Kattis said...

Nej det är mycket märkligt. Jag funderar också på vad som hade hänt om det gällt kvinnor.