Wednesday, December 2, 2009

Det ilskna knät.

Jag är lite bekymrad. Mitt högra knä känns konstigt. Det känns lite svullet och ibland ömmar det lite lätt. Det gör liksom väsen av sig på ett helt annat sätt än det brukar. Jag vet inte riktigt vad det är som händer. Om det är början till någon skada eller om det bara är ett knä på vrången. Eftersom jag är livrädd att dra på mig något värre har jag ordinerat mig själv löpvila veckan ut och kör bara annan träning. Det känns lite hårt eftersom knät egentligen inte gör ont och jag vill köra på, men vad ska jag göra?
Så fort jag träffar min sjukgymnastkompis ska jag tvinga denne att undersöka mig och försöka komma med diagnos. Till dess, löpvila. Det är bara att gilla läget och försöka blidka knät.
Vad tror ni ett knä gillar?

5 comments:

A-K said...

Att stretcha höftböjarn, framsidalår och baksidalår ordentligt kan ju aldrig skada iaf!

Kattis said...

Nä fast det har jag ju alltid gjort :/

Anonymous said...

Ett knä gillar nog inte att träna 4-5 dagar på raken när det är 30+ är jag rädd. var har du ont och går det bort när du blir varm?

Kattis said...

Men det måste väl ändå bero på vad och hur man tränar? Jag har inte provat med värme faktiskt. Får göra det.

exkollegan said...

Är nog smart att prata med din sjukgynmastkompis. Eller vända dig till en sjukgymnast som är inriktad på idrott; jag kan mejla dig numret till sjukgymnasten som ansvarar för att Hammarby:arna håller sig skadefria. Han ställde den bästa diagnosen hittills på mitt knä, när det strulade.

Kör du någon styrketräning och balansträning? T ex vanliga utfall är kanonbra för att ge muskler och stabilisera knäet, om det handlar om överansträngning och snedbelastning. Många gånger handlar det om de ytterst små balansmusklerna, som inte pallar trycket och då leder till snedbelastning. Bra träningsprogram kan sjukgymnasten hjälpa dig med.

Lycka till!