Tuesday, April 21, 2009

Stegtävling första månaden

Vi har ju stegtävling på jobbet. Jag ligger högt, men inte högst. Det är ju så att det lönar sig att gå, i stället för att till exempel springa. 45 minuter löpning i riktigt högt tempo ger 9000 steg. Det är säkert rättvist och motsvarar antalet steg, men när man löpt 8 km i högt tempo är man schleten och inte supersugen på att promenera omkring.
Det är det jag menar med att det lönar sig att gå. Att gå sliter inte alls lika mycket och man kan knalla på rätt bra.
Nåväl, jag muttrar lite över det hela men är egentligen ganska nöjd. Jag är glad att många hittar rörelseglädjen och kommer igång. I slutändan tävlar jag med mig själv. Tävlingen får mig att röra mig mer och det är bra. Det vore ju verkligen inte eländing om jag kunde gå ner ett kg eller två inför GV.

4 comments:

Sassi said...

Jag hade nyss besök av säljaren på Silva. De har en ny stegräknare som man kan synka med datorn och som är omöjlig att fuska med nästan. Han har sen i mitten av januari gått 2564 748 steg... Det blir 2269 743 meter... Det är ju helt fantastiskt långt. Jag räknade ut att han går 3 1/2 timme i genomsnitt/dag.
Hur många steg ligger du på? Kör ni Silva?

Kattis said...

Nej vi reggar på tappa.se. Själv ligger jag på ett snitt på ca 16 000 steg per dag sedan 1 april.

Sassi said...

De e ju sjukt mycket det med.
Hur gör du?????

kattis said...

Tja, tränar ca 5 dagar i veckan plus att jag går en del utöver det. Men de mesta av mina steg kommer nog ifrån träning.