Saturday, May 1, 2010

Ynk delux

Jag har precis klivit gråtande ur duschen.
Mitt knä har ju som ni vet krånglat. Därför var det med viss försiktighet jag idag bestämde mig för ett långlöp. Jag hade längtat så och kände mig laddad. Redan efter några hundra meter började knät ge sig till känna. Jag tänkte att det kanske skulle försvinna efter ett tag och sprang på. Icke. Efter 3 ynkliga km insåg jag att det inte skulle det och fick vända om och besviket gå hem. Jag vill ju inte att det ska bli värre. Hela vägen hem gick jag med gråten i halsen och ville bara komma hem. Hoppades att jag skulle vara ensam hemma så jag fick gråta ifred.

Varför så upprörd? Dels känns det inte som knär blivit bättre, snarare tvärt om. Dels är det snart dags för mina lopp. Bland annat Göteborgsvarver och mitt stora mål den här säsongen: Stockholm marathon. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag känner mig så maktlös. Därför gråt i duschen.

3 comments:

exkollegan said...

Skit vad tråkigt!!

Vill du ha telenr till den sjukgymnast jag vände mig till när mitt knä krånglade? Han var bra, tycker jag. Hjälpte dessutom min kusin som inte klarade av att springa ens 1 km utan att få benhinneinflammation, men som nu har sprungit ett Sthlm Marathon och kör sitt andra i år.

Det finns hopp dessutom! När mitt knä gjorde så ont att jag inte ens klarade att gå i trappor, körde jag samma löpschema som jag skulle ha gjort på land fast i vattnet. På med flytbälte och sen springer man. Svintråkigt (långpass i vattnet utan musik...) samtidigt som jag hade svårt att få upp pulsen då mina muskler hade en tendens att få mjölksyra innan pulsen legat tillräckligt högt tillräckligt länge. Men effektivt. Hade jag gjort det igen, skulle jag ha vänt mig till någon kunnig som kan löpträning i vatten och vet hur man ska tänka för att få pulsträningen att funka också. Jäkligt effektivt för väldigt många muskler dock! Får man bara till det där med pulsen så borde du klara den nivå du vill.

Kattis said...

Jag vill jättegärna ha telenr! Maila mig! Flytbälden, finns det att låna fritt på badhuset? Jag måste träna annars kommer jag få spunk och bli världens drygaste människa!

exkollegan said...

Sorry, kollade lite sent här. Skicka mig ett sms eller mejl till jobbet om du vill ha telenr till "min" sjukgymnast!

Flytbälte hyr man från simhallen. Typ 10-30 kr per gång, sen är det bara att sätta igång. Jag anmälde mig till ett vattengympapass första gången för att vänja mig vid rörelser i vattnet. Tanterna var jättetrevliga, tills passet var över och jag ökade takten och fortsatte en timme till. Jag kände mig onormal tills jag kom att tänka på hur mina kompisar på landslagsnivå i orientering, brukade prata om hur de körde rehabträning i vattnet med flytbälte. Det är du och landslaget, med andra ord. Inte så dåligt sällskap. :)

Ett minus är dock att pulsbältet till din klocka inte fungerar i vattnet, visserligen håller det vattentätt men den tappar kontakten... :( Silvertejp kanske skulle funka, men jag tror badvakterna blir lite arga då.