Monday, May 31, 2010

Mat och löpcoachning

Humlan vill ha löp och matcoachning. Hur ska jag kunna ge det tänker jag? Vad vill ni ha?
När det gäller träning passar jag på att tipsa om Linnas träningsskola. Linna är bra på att täcka det mentala. Att sätta upp guidlinjer jag tror man behöver för att komma igång och hålla på. Läs gärna den.
Själv är jag lite mer pang på rödbetan.

Vad hjälpte mig i början? Jag kände mig för och la inga pengar alls på löpning i början. Allt eftersom jag har fastnat har jag nördat in mig och köpt fler, mer och dyrare grejer. Fråga mig gärna så kan jag tipsa om vätskebälten, pulsklockor och dylika saker. Men egentligen började jag inte ens med löpning. Jag började på F&S.
Jag började också regga min träning. Det kan du göra på Piggelino eller Funbeat. Funbeat är bättre tycker jag. När jag såg min träning svart på vitt gå upp och ner, öka och minska, blev jag extra taggad. I början reggade jag även promenader. Det fick mig att komma igång och få in en rutin. Och rutinen är viktigast av allt!

Vad skulle jag ge mig själv för råd om jag fick prata med oträningsvana Kattis?
Inga ursäkter! Om Barack Obama har tid att träna har jag det.
Sluta se problemen och hitta möjligheter. Det här är en inställning i huvudet. Börjar du tänka på det så får du se.
Det ok att inte träna en gång. Men lura inte dig själv om varför du gör det. Passa på att njuta av din träningsfria tid.

Mat då? Jag tror inte på snabba fixar. Själv började jag med att byta alla vita varor mot fullkorn: pasta, ris, bulgur, cous cous och bröd fick bli hårdbröd. Det var enkelt för mig och lätt att hålla. Även här är rutinerna a och o. En pizza blir ingen tjock av.

Hm jag ska fundera lite mer på vad jag ska skriva. Under tiden, är det något speciellt ni undrar över?

3 comments:

exkollegan said...

Apropå att regga hur duktig man är... har du någon gång reggat kalorier? Jag är så trött och less av alla måsten som är, att jag peppar mig med socker. Skulle behöva följa kalorierna bättre så jag får lite bättre rutiner. Tips?

Och ja, jag vet ju att man blir glad av att träna, då behövs inget socker för att peppa. Men jag har ju inte hunnit träna och när jag väl börjat nu så har jag blivit förkyld.

Kattis said...

Nej jag har aldrig reggat mat. Jag gjorde ett halvhjärtat försök för att se att jag får i mig alla näringsämnen. Men det var så jobbigt att jag gav upp efter 1 dag :) Matdagboken tror jag att jag var på. Däremot har jag räknat ut mitt dagsbehov och det kan du göra ex på www.uppladdningen.nu
Kan vara bra för att få ett hum.

Vicevärden said...

Tack Kattis! Bra tips! För det första så vill jag träna för att klara Midnattsloppet och Tjejmilen på "okej" tider, vet dock inte vad det än men under timmen iaf. (måste ju utgå från förutsättningarna). Kör med pulsklocka eftersom jag annars har en tendens att köra på för hårt. Matmässigt vill jag få tips om mat som ger optimalt med bränsle till träningen men inte kaloririkt. Vill gå ner i vikt för hälsans skull och för att kunna bli snabbare. Vad är lämpligt att ladda upp med innan och efter? Kan lätt bli galet hungrig hela dagen ibland när jag kör morgonpass trots att jag äter direkt efteråt.