Wednesday, March 2, 2011

Mensskydd

Jag läste nyss ett inlägg på Sassis blogg om mensskydd. Jag har ju pratat om menskoppen och att jag är så nöjd med den. Häromdan tänkte jag lite på den. Jag kommer ihåg att jag skaffade den med intentionen att prova den eftersom den är miljövänligare. Inte hade jag någon aning om att jag skulle tycka att den var mycket bättre än allt annat. Eftersom den är så pass bra så har jag glömt bort miljöaspekten lite men nu tänkte jag att ni ska få vara med om ett räkneexempel.

Jag skaffade den sommaren 2008. Om vi räknar att jag har mens 10 ggr per år för att göra det enkelt har jag haft mens ca 30 gånger sedan dess. Om vi gör det superenkelt för oss och räknar med att jag gör av med 5 tamponger och 5 bindor per omgång har jag alltså sparat 150 bindor och 150 tamponger sen dess. Det är ju en hel del! Dessutom vet vi alla att det blir ganska så mycket mer än dessa. Detta har jag alltså inte gjort av med, samtidigt som jag tycker att det är enklare, jag känner mig fräschare och snyggare (vem är het i binda liksom). Det är ju HUR bra som helst.

Skaffa en du med, pronto!

3 comments:

Saga said...

Har faktiskt (faan vad svårt det var att stava till det ordet idag, på typ femte försöket gick det) funderat på att skaffa en sån. Var köper man en enklast? Det finns tydligen olika storlekar. Hur ska man veta vilken som passar en?

Kattis said...

Jag beställde på nätet på länken som jag har lagt på menskopp. De har ju en guide för hur man ska välja storlek. Jag tog den minsta och är supernöjd med det. Tycker verkligen du ska köpa en :)

Sassi said...

Jag har sådana till försäljning på mina partyn jag åker på. Jag brukar berätta om en kompis till mig som använder den och är supernöjd :)