Sunday, November 18, 2007

Kattis erkänner: Ja jag tycker jag är snygg.

Appropå det där med att jag är ätstörd och fixerad som folk verkar tro (bl a anonym i inlägget som heter ätstört) så tänkte jag berätta en sak. En ganska osvensk sak. Jag tycker inte att jag är tjock. Tvärt om tycker jag att jag är ganska snygg. Jag menar, jag har lärt mig att leva med mig själv nu, även om jag var övertygad om att jag var fulast i världen i gymnasiet. Jag är skitnöjd med den form jag befinner mig i och vill stanna kvar i den. Så som jag är nu vill jag fortsätta vara. Jag har nåt balans. Kan du säga det?
Bara för att jag skriver om att jag ibland kämpar med vad jag vill/inte vill äta. Vem gör inte det? Jag dricker glögg. Men inte när jag försöker rensa kroppen (spceillt med tanke på att den glögg jag dricker är 15% alkoholglögg). Vet du vad? Jag fikar. Jag äter kladdkaka. Utan att ha ångest. Igår åt jag t ex panacotta OCH cheescake när vi fikade. Ångest? Inte ett dugg. Men vissa dagar kan jag ibland känna att nu blev det väldigt mycket här några dagar och då kompenserar jag genom att försöka dra ner på göttat.
Tjockångest har jag använt som ett lite skämtsamt ordval, vilket de flesta som känner mig vet. Men visst, det kan missuppfattas och speciellt i text. Så fine, jag byter.

Nu ska jag gå och handla och jag ska köpa 40% grädde, godis och jag har ingen ångest alls utan ser fram emot det.

För övrigt kan jag säga att den där blicken, den får jag av människor som inte läser bloggen. För jag kan hålla med anonym om att läser man bloggen kan man nog få sådana tankar. Och som synes kan både Madde och Saga känna igen sig i det där. Människors ätande verkar tydligen vara ett väldigt intressant ämne. Men människor älskar ju att tycka saker. Eller vad säger ni?

9 comments:

qylva said...

Som vi pratade om igår så älskar människor i allmänhet (även jag, dock försöker jag att sluta med detta och vara mer vidsynt) att tycka och tänka utan eftertanke och utan kunskap. Vad fint det vore om vi ödslade lika mycket energi på något konstruktivt och vettigt. Tänk vad mycket bra grejer vi skulle kunna åstadkomma i världen :)

A-K said...

Klart man vill va snygg, jag respekterar folk som kan hålla diciplin...och de gäller allt ( plugg, träning, mat, städning ja, allt som är jobbigt och tråkigt)

Saga said...

Jag tycker att folk ska få äta vad fan de vill och inte ha ångest för det (trots att jag själv får ångest, och kanske just därför). Och så tycker jag att det är fånigt att komma med åsikter om man inte vågar uttrycka dem i sitt eget namn. Anonymitet är förlegat.

Malin said...

Om man är för feg för att ens lägga sitt namn till sin kommentar kan man väl låta bli att kommentera elakt. Fy!

Nästan alla (tjejer) tänker väl på vikten och maten, även om man inte "ska" ha tjockångest. Man ska bara vara smal och fin av sig självt, eller vadå?
Jag vet att jag själv skrev att du inte borde ha "tjockångest" Kattis, och det tycker jag inte heller att nån normalviktig tjej borde behöva ha, men det har jag såklart haft själv då och då.

Anonymous said...

Bra att du tycker att du är snygg! Inte många tjejer som verkar tycka att de är det.
Mindre bra när man obsessar för mycket över saker som tex sin vikt.
Ett tag sen jag var här inne och kikade men jag var såklart tvungen nu när denna heta debatt tog fart!

Anonymous said...

Ja värsta debatten:-) Men var är anonym. Kom fram nu! :-)

Katarina Bildström said...

Du är verkligen jättesnygg, Kattis! Du har alla skäl i världen att tycka detta.

Jag gillar att kunna använda min kropp i olika områden, och det känns bra att äta saker som kroppen mår bra av. Om man dessutom har tagit hand om själen, så blir man nästan automatiskt attraktiv, för det är väl det var snygghet i sin renaste form är? Att vara frisk och glad? Ren hy, friskt hår, spänstig kropp, bra hållning, tex...

Anonymous said...

Hej

Jag vill också bevaka min feminina sida och ge mig in i debatten om vikt. Kodus till dig Kattis att du är hälsosam. Träning mår man bra av helt klart. Sen är du ju inte heller ohälsosamt smal så why worry?
Tar också tillfället i akt att berätta att jag tappat 5 pannor och är på väg neråt :) Det är kul att gå ned.

Anonymous said...

Kattisträsk finns verkligen! Helt otroligt.