Friday, April 2, 2010

Är jag vuxen då?

Jag berättade ju att vi la bud på en lägenhet. Det var några andra som också budade så vi la ett till och nu visar det sig att vi lagt högst. Vi vann? Eh...Vi ska skriva kontrakt idag! Jag tror jag dör.
Det här innebär att vi kommer att springa till banker hela nästa vecka för att försöka få en så bra deal som möjligt. Jag tycker det är lite läskigt med sånna här situationer där jag inte har några som helst referensramar. Hur gör man? Vad är normalt? Tänk om jag gör fel?
Hela köket behöver fixas på lägenheten. Hur går man tillväga då? Vad kostar sånt? Vem frågar man? Osv.

Jag tror jag redan nu måste börja muta lite folk att agera flytthjälp. Även om det känns sjukt overkligt.

Förresten hamnar vi väääldigt nära vår favoritrestaurant. Man kan fråga sig om det är smart eller extremt osmart.

3 comments:

exkollegan said...

Grattis till lägenheten! :)

Ang kök: IKEA har bra stommar, men dörrarna kan man köpa från mer kvalitetsställe som HTH, Marbodal eller liknande. Oftast har de designers som man kan boka tid hos gratis. Rita tillsammans med designern upp hur köket ska se ut, köp sedan stommarna från IKEA och resten från den butik som hjälpt er med ritningen eller har ok pris eller snyggast prylar.

Eller så ritar ni själva: både IKEA och Stalands har program för det på sina hemsidor, även om de hakar upp sig ibland. Måtta upp köket och rita sedan som ni själva vill. Gå sedan runt till butiker och fråga vad er lösning skulle kosta i totalpris hos dem. Be dem specifiera monteringskostnaden, så kan ni avgöra om ni vill montera själv eller ta hjälp av affären. Jag har fattat det som att monteringen inte är svårare än att montera en bokhylla, det kluriga är inkoppling av diskmaskin och sånt rörgrejeri och då kanske man hellre tar hjälp till sånt.

Tips ang lån: Ta låneskydd dvs skydd för den kvarlevande att ha råd att bo kvar om den andre dör (jag vet Kattis, du gillar inte att tänka på sånt). Låneskydd kostar pengar oftast men är sånt bankerna kan läggga till gratis om de vill konkurrera eller om ni blir helkunder hos dem. Nu är iofs inte lånekostnaderna kanske lika stora hos dig som i Sthlm, men det kan ändå vara bra att tänka på att man ska ha råd att bo på bra ställe oavsett vad som händer.

Själva ska vi väl försöka ta oss till advokat och skriva testamente, så att inte sambons barn ärver och tvingar ut mig från lägenheten om något skulle hända honom. Att "skriva testamente" känns både ultravuxet och olycksbådande. Jag försöker ha en Miss Marple-attityd till det hela.

Kattis said...

Tack för många bra tips! Praktiska saker omkring döden har jag inte problem med. Jag har ju anmält mig och pratat med mina anhöriga om att jag vill donera organ. Lika att jag vill bli kremerad. Praktiska saker, that I can deal with. Det jobbiga med döden är ju inte själva döden utan att det tar slut...:/

Bra att skriva testamente. Hur går man praktiskt tillväga då? Måste man göra det med en advokat? Vad kostar det?

exkollegan said...

Ingen aning vad det kostar. Det går att skriva testamente själv, men det är bättre att ta det med advokat eftersom de kan formulera så att det inte blir tvetydigheter. Risken kan ju annars vara om en av er dör, att föräldrarna vill ha minnen och så blir det en kamp om tvetydigheter.


Sambon tipsar: "Ta advokatfrågan med banken, de har familjejurister". Det visste jag faktiskt inte. Jag har en smart sambo.