Wednesday, March 31, 2010

LCHF, leave me alone!

Vad är det med LCHF och folk. Nyss på fikat var det en gubbe på jobbet som slängde fram en tidning som Annika Dahlqvist ger ut. Den skulle på något sätt bevisa att man visst kan träna på hög nivå och käka LCHF. Jag väntar fortfarande på riktiga undersökningar som kan underbygga det påståendet så jag är skeptisk. Dessutom fattar jag inte varför han ska gå på mig? Varför skulle jag behöva gå på LCHF? Jag är nöjd med min diet, mitt utseende och har inte diabetes. Om han vill käka så, fine! Han är precis den gruppen som skulle tjäna på det.

Det slår mig att folk söker enkla lösningar. Förut var det fett som skulle uteslutas. Då skulle man bli perfekt och få ett bra liv. I efterhand finns det vissa forskare som menar att det minimala fettintaget gjorde människor extra känsliga för demens.
Nu är det kolhydrater som är onda. Utesluter du bara dem (så långt du kan) så kommer kilona att rinna av. Vissa varnar redan nu för att en strikt LCHF diek kan leda till vitaminbrister.

Jag blir galen! Alla måste hitta något som håller för dem. Ett sätt som du kan tänka dig att leva med! Om du bara kör det i 2 månader så är det ingen lösning.
LCHF funkar jättebra för vissa. Speciellt diabetiket eller gravt överviktiga. Men snälla, låt bli att trakassera mig. Jag tänker fortsätta att äta pasta, bröd och frukt. Jag vet att det finns viktiga fibrer och vitaminer i dem som jag behöver. Jag är inte diabetiker och ser alltså inget behov av att skära ner mina kolhydrater till under 20 g. Dessutom tycker jag att Annika är läskig. Om man säger att folk som inte äter som hon säger kommer att dö tidigare, då ligger man inte högt upp på listan hos mig. Det är för kategoriskt.

3 comments:

Malin said...

Jahopp. Enligt ett sånt där seminarieprogram om läkarvetenskapliga rön från UR är det farligt att äta LCHF och andra lågkolhydratkoster under en längre tid. Farligt för hjärtat alltså.
(Det bästa för hjärtat var "medelhavskost". Jag vet inte riktigt vad det innebär, men igår i Vetenskapens värld var det en läkare som hävdade att det var rödvinet som var nyckeln. Gillade det.)

Vicevärden said...

LCHF kanske är bra för diabetiker men risken är väl rätt stor för hjärt- och kärlsjukdomar istället. Äh, jobbigt med människor som vill "frälsa" en. Och vad det gäller mat så måste man ju själv känna vad ens kropp mår bra av men balans är ju alltid ett nyckelord. Ät av allt men inte alltid.

Kattis said...

Malin: Rödvin, fetaost och grönsaker :D
Humlan: Ja det är mitt motto. Att utesluta en sak känns som att söka efter den enkla utvägen. Bättre då att vara noga med kvalitén på kolhydraterna.