Tuesday, March 17, 2009

Det här med film

Visste ni att Slumdog millionaire är en indisk film? Inte jag heller. Det var därför jag sa emot när X på jobbet sa att så var fallet. X sa då att filmen ju utspelas i Indien. Men det avgör väl inte om filmen är indisk? Är Tompas senaste film Valkyria tysk då?
Men regissören är indisk! Nej det är ju Danny Boyle som har gjort den och han är inte indisk.
Men han spelar bara in indiska filmer i Bollywood. Nej han har ju gjort Trainspotting, 28 dagar senare och Sunshine.
Då lägger sig nästa stjärna i. Eternal sunshine of the spotless mind?
Nä, den heter Sunshine, bara.

Fan, jag skulle aldrig ha sagt nåt. Nu tycker alla att jag är rabiat.

3 comments:

Anonymous said...

Haha. Stjärnor spekulerar!

Det som avgör en films nationalitet tror jag har att göra med vilket bolag som producerar och från vilket land finansieringen kommer.

T.ex så uppstod det kontroverser kring En långvarig förlovning som är en väldigt fransk film men ansågs vara amerikansk av en fransk domstol och inte fick statligt stöd då den producerades av ett amerikanskt bolag, Warner.

Slumdog Millionaire är producerad av tre brittiska bolag: Celador, Film4 och Pathé och har en brittisk regissör och brittisk huvudrollsinnehavare. Alltså är den brittisk.

Saga said...

Är man filmnörd så är man :) Jag håller för övrigt med dig. (Och i hemlighet har jag lust att strypa människan som tror att Sunshine och Eternal Sunshine of the Spotless Mind är samma film, bah!)

Kattis said...

Jo här lyser ju mina filmnördstendenser igenom. Tack för utredningen Björn, det var väl det jag hade på känn.
Eller hur Saga? De får väl ta och kamma sig och återkomma!