Tuesday, October 30, 2007

Blickstilla? Inte direkt

Jag var ute och gick med Y idag i det vackra höstvädret när vi plötsligt blir tillfrågade av några på engelska om vi kan hjälpa dem. Så klart! De visade sig vara utbytesstudenter som läste Svenska och ville ha hjälp med några frågor som de skulle besvara. De var så himla söta. Jag älskar när de pratar svenska med lite brytning! Vi fick bland annat svara på vad vita träd med svarta fläckar heter. Björk. You know, like the artist. Two dots above the o.
Och det fascinerar mig oerhört att någon kan vilja läsa svenska. Det är ju inte direkt ett världsspråk (som min högstadielärare sa att tyska skulle bli).

Herregud jag ska vara glad att jag har fingrarna kvar. Nyss hemkommen från kibox kommer jag på att jag måste klippa naglarna. Denna process försvåras helt klart när fingrarna inte kan hållas stilla (pga mjölksyra antar jag) utan skakar våldsamt. Det hjälpet inte det minska att fokusera och spänna dem. Min kropp försöker glatt skaka ur minska tendens till mjölksyra. En reflex som sker mycket senare hos andra. Nu tex när jag försöker skriva känner jag mig som en parkinsonpatient. Förutom att jag är euforisk och inte på nåt sätt eländig då förstås. Så likheten var väl bara det där med skakningar i händerna...ehm...ja..

1 comment:

A-K said...

Inte skämta om Parkinson, tänk på att det finns människor i lidande bakom sjukdomen! *inte arg på riktigt*