Tuesday, February 17, 2009

Vad tycker ni om detta?

Åh jag kräks. Mitt fetingprojekt tar helt enkelt aldrig slut. Idag skulle jag ha haft ett planeringsmöte men då det hela tiden dyker upp nya saker gäller det i stället att släcka bränder på mötet. Just nu sitter jag och fixar och städar i våra dokument. Men jag vill inte! Jag vill göra något annat!

Igår börjar rättegången mot Pirate bay. Det här är en fråga som jag känner för. Många tror att nedladdning handlar om snålhet. Det tycker inte jag stämmer, i alla fall inte för alla. Visst finns det vissa som absolut inte kan tänka sig att betala, men många vill faktiskt det.
När det gäller musik tycker jag att vi kommit en bra bit. Mina senaste skivinköp har skett via i-tunes. Enkelt och bekvämt även om jag tycker prisnivån är lite hög.
Ser vi i stället på filmindustrin är det helt annorlunda. Det finns inga alternativ att betala för sig. Tror ni att Casablanca finns att hyra på Hemmakväll? De filmer jag vill se finns alltså inte ens att hyra (skaffa format som funkar för Mac!). Vissa filmer ser jag på bio medan jag anser att andra inte är värda de pengarna. Det betyder inte att jag vill vänta ett år innan de blir tillgänglig. Filmindustrin måste tänka om. Se till att filmerna släpps över hela världen samtidigt, se till att man kan köpa eller hyra dem på nätet för en billig penning. När jag laddar ner gör jag det för att det är bekvämt (jag kan göra det på 1 minut, när som helst) och för att utbudet är bättre. Inte för att spara 50 spänn. Jag vill kunna ladda ner film och framför allt TV-serier och betala. Men det går inte. Företagen lobbar sig blodiga för att lagstifta bort problemet.
Skapa tillgänglighet i stället. Lyssna på kunderna!

1 comment:

qylva said...

Word! Var jättebra krönika om det här i dagens arbetarblad. Hur konstigt det är att företagen är sååå för marknadens frihet (så länge det tjänar deras syften) men när det inte passar springer man till farbror staten och ber om hjälp! Jag VILL kunna betala för mig och skulle gladeligen göra det. Om möjligheten fanns...