Tuesday, June 2, 2009

Tips för dig som skriver ansökningar

Jag läser en hel del ansökningar i mitt jobb så jag tänkte att jag skulle ge lite tips.

  • Läs annonsen noga. Det ser så oproffsigt ut om du skriver nåt annat än det som står och det är väldigt avtändande. Alltså: noga.
  • Ha inte en standardansökan som du skickar till alla företag. Om du inte kan ta dig tid att formulera dig lite speciellt för det här jobbet, varför ska vi anställa dig? Det märks dessutom tydligt att det är en sådan ansökan. Det är helt ok att ha en stomme som man ändrar lite på men ha som regel att skriva något speciellt för varje ansökan.
  • Skriv varför du söker jobbet! Om du tror du passa bra, skriv varför! Det här är så basic men ändå är det så få som gör det (kanske 1 av 30). Tänk vilken fördel du får om du gör det!
  • Håll ansökningsbrevet kort. Läser man mer än 30 ansökningar himlar man trött med ögonen när det kommer ett brev på nästan en hel a4. Överskrider du a4:an kommer du få ruskigt dålig karma! Du kommer inte heller undan med typsnitt 10 eller mindre.
  • Skriv CVt i omvänd kronologisk ordning (det du gjorde senast först). Så mycket enklare att läsa.
  • Ha ett tydligt CV. Vi gillar rubriker och tydliga datum. Vi ogillar hoppande rader.
  • Skicka inte en ansökan genom att skicka ditt CV genom arbetsförmedlingen. I alla fall jag tycker det känns mindre seriöst.

Ansökningsskolan för idag är därmed slut.

2 comments:

Linda said...

Jag tackar för tipsen och håller med om de flesta. Nu fattas bara ett nytt jobb att söka i min närhet.

Kattis said...

Lycka till!