Friday, August 14, 2009

Er önskan, min lag

Malin ville höra om lite gamla saker. Kul idé tycker jag och berättar här en sak. Det kommer nog mer så småning om.

Jag gick i högstadiet och ansågs vara en tönt. Jag stod långt ner i den sociala hierarkin men hade börjat ta plats i klassrummet. Läraren i samhällskunskap ställde en fråga och en av killarna som var inne och alltid hade storbystade flickvänner svarade. Svaret var idiotiskt och jag bröt alla regler när jag öppnade munnen och sa emot. Han vände sig förvånat om och stirrade på mig när han käftade emot, fortfarande idiotiskt. Jag snäste något tillbaka och han tog till den, kommentaren. Den alla tjejer hatar.

-Mäh vad är det med dig. Har du mens eller?

Jag blev knallröd i ansiktet och började skaka. Förringad till en varelse som inte kan bli arg utan att vara i hormonell obalans. Han vände sig belåtet om och trodde att jag var satt på plats. Jag var dock inte röd av skam utan av ilska. Högt fräste jag ifrån:

-Nä! Ska du kolla eller?!

Han öppnade och stängde munnen. Tuggade luft ett tag innan han osäkert och högt sa:

-Näe tack. innan han sjönk ner lite i bänken.Jag stirrade ilsket efter honom och sedan på läraren. Hon log.
Och jag hade tagit mitt första steg upp från botten.

No comments: