Monday, November 30, 2009

Julsug

Imorn är det första december. Jag låter det sjunka in lite och känner magen suga till. Det kommer att gå adventskalender på tv. Julpynt finns över hela stan och mörkret känns inte så kompakt längre.
Eftersom jag åker bort är jag helt inställd på att inte tänka på jul. Jag som är en av de största julälskarna. Men julkänslorna börjar sippra in. Jag bli sugen på saffransskorpor, jag tänker på julaftonsmorgon och den speciella julatmosfären. Jag tänker på farmor som jag förknippar så mycket med julen.
Men hon finns inte längre. Jag kommer aldrig mer att ha en jul med min fina farmor.
Jag tänker på när vi brukar klä granen. På mamma som hänger upp våra julstrumpor. Jag tänker att mina jular kommer aldrig bli detsamma.
Så tröstar jag mig att det alltid är på det sättet. Man kan inte kliva i samma flod två gånger.
Men nog kommer jag att sakna julen i år.

No comments: