Friday, November 27, 2009

Kattis lilla chokladskola

Hej, vill ni lära er om choklad idag?
Mörk choklad är nyttig. Absolut. Men det spelar jättestor roll vad det är för choklad. Stirra er inte blinda på kakaohalten. En choklad med superhög kakaohalt är inte automatiskt bättre än en med lägre. Den behöver inte heller vara bittrare. Det som är viktigast med choklad är varifrån kakaobönorna kommer. Det gör hela smaken. Har kakaobönorna haft citrusträd som kompisar vid sin uppväxt kommer chokladen att få citruskaraktär osv. Behandlingen av bönan spelar också enormt stor roll, det är här kvalitén skapas. En choklad med högre kakaohalt kan alltså smaka både sötare och mildare än en med lägre kakaohalt.
Vill du ha choklad med hög kvalitet ska du kolla på innehållsförteckningen. Det du vill ha mest är kakaomassa, inte kakaosmör (som egentligen är en billig resprodukt). Sockret ska också vara lågt. Tänk på att varor i innehållsförteckningen alltid visas i fallande grad. Dvs det som står först finns det mest av. Choklad som innehåller mer socker än kakao? Inte bra i min värld.
Självklart gäller samma sak här som i andra varor. Ju fler konstiga saker i en innehållsförteckning, desto suspektare. Alltså, choklad med 86 % på framsidan kan vara sämre än en choklad som ”bara” har 64%.

Några av Mina favoriter:

  • Amedei La Tavoletta. Ljuvlig mjölkchoklad. Jämför gärna en bit med en bit Marabou.
  • Michel Cluizel Än har jag inte hittat en choklad av detta märke som jag inte gillar. Favoriten är Maralumi (den rosa).
  • Valrhona Guanaja. En berömd choklad som har smak av kaffe och torkade frukter.

Botanisera runt på chokladshoppen.

Så, nu kan ni allt om choklad!

4 comments:

Tove said...

Jag inspirerades av ditt inlägg igår, så vi traskade iväg och köpte praliner. Rödvin och praliner och kvällen var gjord!

Kattis said...

Åh vad härligt! Det är ju fantastiskt att kunna inspirera till nåt sånt :D
Jag drack också rödvin. Ett så sjukt gott rödvin!

Tove said...

Åh, ge mig namn och pris!

Kattis said...

Ett av husets röda på vår favoritrestaurant. Heter nåt i stil med Luccarelli Rosso.