Wednesday, March 24, 2010

Hjälp, hur gör man?

Klockan är 7.50 och jag är fortfarande hemma. Vilken lyx! Jag passar på med den här morgonens lyx och lättar runt eftersom morgondagen blir betydligt hetsigare och framförallt tidigare. Vi kan ju säga som att jag ska med ett tåg 6.20.

I alla fall går jag och pojkvän i lägenhetsköpartankar. Vi har börjat kolla en massa och har skaffat lånelöfte. Nu har vi sett en lägenhet som håller för de flesta av våra krav (vem visste att vi hade så många?). Vad händer då? Hur går det till med en budgivning, rent praktiskt. Hur lång tid tar den? Pratar man med banken efteråt när allt är klart eller ska man börja förhandla med banken innan? (vi har inte bestämt vilken bank vi ska använda än. Jag och pojkvän har nämligen olika banker). Det känns som jag är ute och cyklar, så jag behöver er kompetens kära läsare...

3 comments:

Karin said...

Budgivningen kan gå ganska fort, beroende på vilken mäklare det är. En eftermiddag var det för mig en gång.
Sätt ett tak innan ni börjar bjuda för det är lätt att det drar iväg. (I Falun ökade det med över 200 000 från utgångsbudet flera gånger).
Ta lånelöfte först från flera banker, sedan kan ni börja förhandla när ni har vunnit budgivningen och har konkreta siffror. Lycka till!

Karin said...

Jo: och rent praktiskt så anmäler man sitt intresse till mäklaren som ringer när budgivningen är igång. Det kan bli många telefonsamtal.

Kattis said...

Karin: Tack! Fast varför ska man ta lånelöfte från flera banker? Är det för att de har olika siffror så man kan presse dem med varandras?