Friday, March 12, 2010

Laga från grunden

Jag kommer inte ihåg om jag har tipsat om det här förut. Tycker du att det tar tid att laga mat? Halkar du liksom in i färdigmatsträsket? Kolla på den här sidan. Peter jämför Findus färdiga rätter med mat som han lagar själv. Sen korar han en vinnare där han väger in både pris och tid. Gissa vem som oftast vinner?

Fast jag tror ju själv att hel och halvfabrikat säljer bra för att folk inte är så vana att laga mat. Det är först efter att jag skapade mig en viss matlagningsbas som jag vågade experimentera och hitta på nya rätter då man slänger ihop nåt beroende på vad man har hemma. Då kräver det dessutom att man har vissa saker hemma. Därav mina regler om att alltid ha lök, morötter, tomatkross osv hemma. Då kan man alltid i alla fall slänga ihop nån variant av en pastasås.

Men, kolla sidan och inspireras.

2 comments:

exkollegan said...

Mhm, så mycket godare att göra eget och tar inte alls längre tid.

Just nu står två hela kycklingar och blir till buljong och kött som vi ska ha i en kyckling- och nudelsoppa mitt i veckan. Hela kycklingar är billiga och går snabbt att stycka, sköter sig sen helt själv i två timmar tillsammans med morot, lök, vitlök, lagerblad, kryddpeppar, vitpeppar och lite salt. Gott, gott!

Kattis said...

Låter hur gott som hest! Själv ska jag bara lite bröd i veckan tänkte jag.