Monday, December 10, 2007

Att läsa om elände

Två veckor till jul och det regnar. Julstämningen känns avlägsen. Jag känner mig stressad och fattar inte hur jag ska hinna med allt. Men fy sjutton så skönt det ska bli med alla lediga dagar!

Idag började jag läsa "En riktig våldtäktsman" av Wennstam. Pojkvän har svårt att förstå varför jag läser böcker som får mig att bli arg eller må dåligt.
Jag tänker genast på Bs gamla chef som sa att han ville se film som han inte kände något för. Visst är det skönt att se sådan film ibland, men nog behöver man även bli berörd, om så kanske inte varje gång.
Ibland vill jag ha lättlästa böcker och ibland behöver man läsa och en hemsk verklighet. Jag tänker lite på samma sätt som jag gör med mat. Skiten finns där även om man inte låtsas om den. Och ibland behöver man friska upp minnet om det.
Samtidigt förstår jag pojkväns tänk om att man inte behöver frossa ner sig hur mycket som helst.

I vilket fall som helst tipsar jag om Katarina Wennstams böcker.

2 comments:

Sassi said...

Jag är lite nyfiken på hur det har gått med ditt ultimatum.
Är du ihop med Pär eller gjorde du slut igår??? ;)

Anonymous said...

Jo serru. I fredags städade pojkvän badkaret! Stor lycka. Kanske hade det något att göra med att jag demonstrativt sa att jag minsann inte hade lust att betala hyran till honom när han mumlade att han inte hade lust att städa badkaret. Vissa saker måste göras vare sig man har lust eller ej!