Friday, January 16, 2009

Arbetslösa stackare

Nu ska arbetsförmedlingen börja kolla arbetslösa noggrannare eftersom det visat sig att 1/5 arbetslösa ljuger om jobb de har sökt. Arbetslösa måste söka de jobb som arbetsförmedlingen tipsar om. Ni som har varit arbetslösa någon gång vet också att dessa tips suger. De har ingen koll på vad man kan. Många gånger får man tips som man inte ens är i närheten av att vara tillräckligt kompetent för att klara av eller inte är intresserad av.
Ur ett arbetsgivarperspektiv är det dessutom helt värdelöst att få en massa ansökningar från människor som egentligen inte vill ha jobben. Att gå igenom sökande tar tid, även dåliga ansökningar. Det här skulle kunna fungera på ett bra sätt, men just nu gör det inte det. Inte konstigt att vissa kanske mumlar jakande vid frågan på om de sökt de anvisade jobben. Självklart finns det människor som fuskar och det är inte bra. Jag stödjer inte det. Men inte heller stödjer jag detta system som kommer tvinga människor att skicka låtsasansökningar.

Idag har jag utvecklingssamtal och lönesamtal med min chef. Det känns nervöst. Dels för att jag är ny och dels för att jag faktiskt aldrig haft det förr. Mina tidigare jobb har endera varit skitjobb eller för korta.

3 comments:

A-K said...

Oj, hur gick de då??

Anonymous said...

Spännande! Hur gick det? Min chef undvek som vanligt allting obehagligt genom att börja samtalet med att säga att han föredrog att koncentrera sig på det som folk var bra på, istället för att prata om det som mina kunder ev hade klagat på. Trevligt iofs, men inte så utvecklande. Jag vet fortfarande inte vad min chef vill med mig eller avdelningen. Tsssk! Hoppas din chef var mer inspirerande!

Kattis said...

Hur det gick för mig kan man läsa ovan.
För exkollegan: agh jobbigt. Jag tycker nog att mitt var rätt bra. I framtiden när jag känner mig säkrare kommer det nog att bli ännu bättre dessutom.