Thursday, January 15, 2009

Tipsen haglar

Min nya favoritblogg är Sveriges skönaste blogg, skapad av Villa Medusa-Stefan (åh vilken gammal klassisk dokusåpa. Jag vill kunna ge kameler till folk) och Robinson-Robban. Kolla in den för lite härlig och lättsam underhållning.

Sedan den sockerstinna julen har jag haft svårt att ta mig tillbaka till en normal tillvaro. Fusk från mina vanliga regler har förekommit nästan varje dag (och inte har jag sett något bekymmer med det heller) men nu har jag begått en dödssynd…jag har ätit godis på jobbet. För att ni ska förstå detta ska jag ge er en bakgrund till reglerna. Reglerna är skapade för att göra en normal människa av mig. När jag följer reglerna är jag rofylld och behöver inte tänka på när jag ska äta godis nästa gång. Inte heller ser varje handlingskorg/vagn ut som en reklam för fazer, marabou eller GB. Jag är lugnare, jämnare i humöret, sover bättre, får inte huvudvärk och äblir sugen på mat som är bra för mig. Därför följer jag Kattisdieten.
Nu sitter jag i stället här här illamående, med huvudvärk och rastlös. På jakt efter nästa sockerfix. Varför o varför kunde jag inte låta bli!
Men nu finns det i alla fall inget godis kvar. Det sista gav jag bort!

Nej tacka vet jag dadlar!

2 comments:

Malin said...

Förut har jag inte riktigt förstått varför det är viktigt för en del att helt avstå socker, men sen såg jag ett program av Du är vad du äter där hon programledaren sa att om man får huvudvärk, "sockerbaksmälla", efter att man ätit godis så är man sockerberoende. Då kan man inte äta "bara lite" socker påstod hon, utan man kommer sitta och frossa i sig jättemycket godis och då är det bäst att undvika helt. Då kom jag att tänka på din och Katarinas bloggar där jag läst om det här med att få huvudvärk. Mycket intressant!

Förresten, när jag läste Reglerna så insåg jag att det jag menar med GI är ungefär det du skriver, att man äter fullkorn och skit och undviker vitt mjöl. Inte att man undviker alla kolhydrater, det är så jobbigt och man blir så trött.

Kattis said...

malin: att undvika kolhydrater skulle aldrig gå för mig som tränar 5 dagar i veckan. Däremot äter jag som du ser, långsamma kolhydrater och det mår jag jättebra av.

Vad kul att jag kanske klar´gjort något för dig!