Wednesday, January 21, 2009

Objekt

En sida på nätet låter tjejer lägga upp bilder på sig själva och sedan får man donera pengar till plastikoperationer för dem. Det här blir sjukare ju mer jag tänker på det. Varför? Tjejerna är inte perfekta men ska bli det genom operationer. Efter operationen (som de själva får välja…wow) ska de lägga ut nya bilder och givare tävlar om chansen att få träffa tjejen (hela upplägget är att kvinnor vill visa, män vill titta. Hetronormativt så det förslår.). Betyder detta att de äger en del av tjejen? Hon får en grej men förväntas ställa upp på något annat. Jag hoppas verkligen att de skriver tydliga kontrakt. Men mest hoppas jag att människor inte ska använda sidan. Den gör mig beklämd.

Idag är jag lite lätt illamående av trötthet. Dessa förbannade plogbilar som dundrar omkring direkt utanför fönstret väcker mig. Osiris var dessutom en skrikgrå imorse och för att avrunda helvetesmorgonen vaknade jag som vanligt av grannens väckarsignal, Kill Bill-visslingen.

2 comments:

qylva said...

Oki för att vi alla vill se bra ut, känna oss snygga emellanåt. Oki för dom som har sånna oerhörda komplex och tänkt på sin operation i många år innan dom går och gör den. Jag förstår det och tycker att det måste andra få göra (även om jag väljer att låta bli)
Men detta känns bara så fel på så många plan att jag inte vet vart jag ska börja. En form av prostitution light

A-K said...

Helt sjukt!! jag döör!

Hoppas du inte missar utmaningen i min blogg :)