Friday, July 6, 2007

Den cykeln, den cykeln

Idag tog jag ut friskvård sista timmen för att ge mig ut på en promenad som slutligen skulle leda fram till operation: skaffa Kattis en ny cykel.
Vi vandrade omkring i utmarkerna av staden där jag hade fått höra att upphittade cyklar som aldrig hämtades skulle gå att köpa billigt. När vi hade letat runt i ca 1 timme kom vi fram. Till ett stängt ställe. Stället visade sig dessutom ha öppet just de tiderna jag jobbade så en aning sänk i humöret (läs:bitter) vandrade vi hemåt och jag ondgjorde mig över öppettiderna.
När vi hade ca 25 minuter kvar att gå går min toffla sönder. Vid det laget känner jag mig som Earl. Försöker karma säga mig något? Stulen cykel, stängt ställe, trasig älsklingstoffel.
Jag fortsätter linka hem med ett skavsår, beroende på att min älskade trasiga toffel belastar helt galet, frodandes på högerfoten.
Passar på att gå in på hälsokost affären för att köpa nya tofflor (hippa-poäng va?!) när jag förtvivlat upptäcker att de inte säljer mina tofflor längre.
Sammanbitet haltar jag på. Då börjar det regna. Vad ska man säga?
Så kommer jag hem. Humöret ser ungefär lika ljust ut som himlen nere i Malmö.
Men, vad är det där? Vad skådar min pojkväns alvögon på andra sidan gården? (fattar du inte det skämtet ha du sett för lite LoTR) Min cykel.
Jag trotsar den enorma smärtan (ja det gjorde faktiskt liiite ont) och tar mig likt ringaren i Notre Dame fram till den. Bortom alla tvivel är det min cykel!!!
Jag blir helt till mig och vet inte vad jag ska göra. Tillslut vinner paranoian och jag släpar in den, upp på balkongen, trots att jag vet att man inte ska det. Mycket riktigt får jag lite bannor när jag sedan ringer polisen. Samtidigt sa hon att hon förstod mig eftersom den stod där olåst. Men vad spelar det för roll, jag har fått min cykel tillbaka! Jag måste ha gjort vissa bra saker ändå. Min karma verkar ju trots allt ok. Bortblåsta är alla tankar om dålig karma och jag är på sprudlande humör.

Men mupparna som stal den och operation laga älsklingstoffel tar jag nån annan dag. Nu ska jag hångla med cykeln.

4 comments:

Anonymous said...

Det är bra Kattis.. Snart kommer vi o hälsar på er:-) Vad tror du om Goya? Är det kul? jag var o spanade in www.goya.se

Anonymous said...

Helt rätt gjort, oavsett om det är lagvidrigt! Det där att få tillbaka en stulen men upphittad cykel är en snårig historia, har jag hört!

Kattis said...

madde: de gånger jag har varit på Goya har jag haft jättetråkigt där, så jag är lite negg till det stället. Men jag ska kolla runt lite och se vad som är på.
linda: ja jag kan ju inte se kärleken stå där och sedan bara lämna henne!

Katarina Bildström said...

grattis!! jättekul att höra att cykeln kommit tillbaka!!