Thursday, July 5, 2007

Excell-smärta

Gah, jag har aldrig suttit mycket i excell. Word kan jag, nästan utan och innan. Nu däremot sliter jag mitt hår och stirrar längtansfullt ut genom fönstret när jag ska lista ut hur man gör diverse olika grejer (text på snedden, summera flera olika rutor och jadi jadi jada). Visst visst, det är bra att jag får lära mig. Men åh, det är en jobbig fas, den där i början.

Sitter samtidigt och lyssnar på radio. Christer på P3. En tjej som ringde in nu berättar att hennes kille promt ska ha analsex med henne och när hon inte vill så blir han sur och hotar med att göra slut.
Vilket trevlig kille! Hade jag inte pojkvännen skulle jag definitivt satsa på honom.

10 comments:

Anonymous said...

Jag hörde också programmet! Jävla as! Men jag blev lika sur på flickvännen som bara Oj oj vad ska jag göra. Dumpa svinet!

Katarina Bildström said...

Det är ju helt klart tjejen som stör mig mest. Killen hävdar bara sina behov och intressen och påtalar hur viktigt detta är för honom, mycket starkt gjort av honom eftersom dessa behov och intressen inte är så socialt acceptabla (det hade varit mer socialt acceptabelt om hans intresse inte rörde sig till det anala, utan att han helt enkelt gick igång på andra kukar).

Däremot är tjejen uppenbarligen för feg för att ta efter hans goda exempel och hävda vad HON skulle trivas med i relationen, för VE OCH FASA, HENNES KILLE KANSKE INSER ATT DE INTE MATCHAR MED VARANDRA OCH VILL GÖRA SLUT.

Jag blir så trött på kvinnors ständiga tendens att definiera sig som offer och bli så självutplånande att de överväger att offra hela sin identitet för att låtsas vara någon annan än de är...

*mutter mutter spott fräs*

Jag tycker killen ska dumpa tjejen, jag HOPPAS killen dumpar tjejen.

Kattis said...

Katarina och Eline: Jag håller med. Så menlös får man bara inte vara. Samtidigt så fick man också höra att killen vägrade prata om saken, han bara surade. Det verkar väldigt moget tycker jag. Det var därför jag blev så sugen på honom!

Katarina Bildström said...

Men det är ju bara hennes perspektiv på frågan. Vad behöver hon förresten prata med honom om? Han har väl gjort sin ståndpunkt tydlig och klar. JAG har i alla fall inte svårt att förstå vad han menar.

Om hon exempelvis använder pratet för att få honom att ändra på sig och vara någon annan än den han är, och inte accepterar att analsex är jätteviktigt för honom (eller försöker intala honom att han är ett svin), så är det väl naturligt för vissa människor att börja sura och bli tyst.

Nej, sabla feg och ryggradslös tjej som i stället för att utröna sin egen ståndpunkt tutar ut problemet i radio för att väcka känslor hos andra.

Är relationen värd analsex eller är det bättre att gå vidare? Det kan bara hon svara på! Det finns inget rätt eller fel!

Kattis said...

katarina: Det håller inta jag med om. När man är i ett förhållande måste man ibland kompromissa. Om man inte kan det, ja då får du helt enkelt vara själv. Sen finns det vissa saker som man inte kan tänka sig att kompromissa med och det är här kommunikationen in. Killen hade ju trots allt inte gjort slut utan hotade bara med det. Så hur viktigt är det då för honom? Dessutom tycker inte jag det är fegt att be andra om råd. Och hon fick bra råd ifrån relationsrådet. Men jag skulle sannerligen inte vilja ha någon av dem.

Katarina Bildström said...

Jag känner ju inte killen personligen, men av hennes beskrivning så uttrycker han att han INTE vill kompromissa (ex. hota att göra slut eller inte vilja prata om det). Vid ett sådant läge har man två val:

1. Vägra acceptera att han inte vill kompromissa genom att tjata på honom att ändra sig för relationens skull. Alltså, vägra acceptera honom för den han är och försöka förändra honom.

2. Acceptera att han gett ett tydligt budskap om att han inte vill kompromissa och respektera honom för detta, trots att man själv har andra värderingar om ömsesidiga kompromisser och andra saker.

Väljer man alternativ 1 så kränker man hans rätt att vara den han är. Och pådyvlar sina egna värderingar på någon som kanske kommer att göra motstånd mot detta (om än värderingen att man måste kompromissa i en relation låter synnerligen förnuftig så ger det ingen rätten att försöka få någon annan att anamma det).

Väljer man alternativ 2 så accepterar man honom för vem han är och vad han uttrycker, och väljer sin egen ståndpunkt på om man vill ha det så här eller inte.

Såklart man kan hålla dialoger med andra om olika utgångspunkter, för att bearbeta situationen. Jag blev lite för irriterad när jag skrev det där. Men att systematiskt fråga andra vad man själv ska göra i vissa situationer är att undvika att lära sig höra sin egen röst.

Katarina Bildström said...

Såklart killen inte gör slut ännu, när tjejen så tydligt inte tagit ställning ännu till hur hon ska förhålla sig till honom. Båda måste ju veta hur de vill ha det för att det ska bli en bra diskussion om de ska separera eller inte.

Kattis said...

Jag tror vi egentligen menar samma sak. Förutom att jag störde mig snäppet mer på killen. Detta eftersom jag är så nöjd med pojkvän och när man jämför dessa två kan man inte annat än bli eländig (tror du han blir självgod nu eller? ;) ). Jag tycker också det är jättejobbigt med människor som bara sitter och är eländiga. Ryck upp dig och ta tag i problemet liksom!

Katarina Bildström said...

Jag har just läst boken Kvinnors Vrede och läst kapitel efter kapitel om dessa tragiska levnadsöden som följer kvinnor som lever som offer och inte vågar hävda sina behov... :)

Men egen relation har för övrigt varit i en svacka ett tag, men är på bättringsvägen. Kanske därför man överengagerar sig i andras relationer? Kul att peka med pekpinnar på andra så man slipper tänka på sina egna tillkortakommanden. :P

Malin said...

Jag hörde också programmet... Det gör en ju så ledsen att man bara vill skrika när man hör en ung tjej (tjejen på radion var nog i tonåren) som inte har hunnit bli självsäker ännu.
Men alltså, jag tycker KILLEN var ett oartigt svin. Visst är det allas eget ansvar att hävda sig, men det ändrar inte på att killen försöker manipulera henne. Hon är kär, hon är osäker och han vet det. Att han surar för att få ha sex med en partner som inte ens är sugen visar på att han inte respekterar henne.
Ja Kattis, jag håller med om att grabben verkar vara ett höjdarkap!