Saturday, September 29, 2007

The Wheel of Time turns

För drygt 10 år sedan köpte jag en bok när jag sålde jultidningar. Farornas väg hette den och jag tyckte den såg spännande ut. När jag började läsa boken blev jag snabbt fast. Ju mer mot slutet jag kom av boken desto med förvånad blev jag för jag insåg att den aldrig skulle gå att avsluta på de få sidor som var kvar. De sista sidorna visade sig dessutom vara ett uppslagsverk om världen boken handlade. inte nog med att boken inte avslutade historien. På svenska har serien kommit att omfatta 22 böcker, engelska 11, än så länge. Och jag var såld.
Sedan dess har jag läst med besatthet nästan varje gång jag påbörjat serien igen. Jag har den på svenska (även om jag säljer dessa böcker nu) och på engelska.

Sedan ett tag tillbaka visste jag att författaren Robert Jordan var sjuk. Att han kämpar med sista boken, men att han hade gott mod om att slutföra och dessutom ville skriva flera ytterligare böcker.
Jag hänger inte mycket på fansiterna och blev därför chockad, och mycket ledsen, när jag såg att han avlidit.
En av mina favoritförfattare har dött och jag har svårt att hålla gråten tillbaka.

3 comments:

Anonymous said...

Jag fick veta idag att han gått bort. Jättetråkigt!!! Hoppas att han har lämnat tillräckligt mycket av sin historia på pränt för att eposet ska gå att avsluta. Jag vill inte ha en massa olika fan-böcker som uppföljning, jag vill ha en avslutande i hans anda.

Kattis said...

Han har berättat slutet för 4 pers och lämnat både skriftliga och inspelade anteckningar. Så slutet blir nog som han vill. Men jag är orolig att stilen ska kännas helt annorlunda. Tänk bara när Spielberg skulle avsluta Kubricks AI. Det blev ju skit! Nej jag håller verkligen tummarna!
Det känns så tragiskt att han inte kommer skriva något mer. Han var ju bara 58 år :(

Anonymous said...

Ja, jättetrist! Trots denna ibland på gränsen till för långa serie hade jag ändå önskat fler böcker. Vad ska man nu se fram emot, sen när sista boken kommer en dag? Det kan ju dröja länge innan det kommer en lika bra fantasy-serie!