Monday, February 4, 2008

Ett nystan av kärlek

Alla här har redan läst om grådvärg. Den finaste lilla själen i världen. Han är ett före detta mobboffer och därför lite smårädd av sig kring andra katter. När han följer med hem till barndomsstaden bor hos föräldrarna redan en katt. En katt kallad smala, sura tanten (av mig). Mamma och pappa är livrädda att de ska slåss och därför stänger vi av huset på två delar. Grå brukar få tvättstugan och ett sovrum. Bortskämda tanten får resten.
Själv är jag av åsikten att man åtminstone borde prova att låta dem lära känna varandra. Tror vi verkligen att de kommer slåss tills blodvite uppstår eller? Jag är klart skeptisk till det, i alla fall från herr Grås sida.

I helgen hade vi tänkt hälsa på lite folk, men stackars grådvärg är inte välkommen. Ingen kattvakt finns heller i sikte och då är frågan om vi ska lämna honom i två dagar eller om vi ska strunta i det. Ingen terapeutisk träff med andra katter verkar alltså finnas i sikte. Vi får hoppas på kusinerna.

Till helgen måste jag bestämma mig om jag kan lämna honom (med alla hemska bilder i huvudet om hur han ska lyckas skada sig) eller om vi stannar hemma med honom.

Kom ihåg att Grå, han är aldrig till besvär. Han är bara ett privilegium.

3 comments:

Katarina Bildström said...

Jag är skyldig dig lite djurpassning. Antingen kan vi kolla till honom, eller så får han bo i det "hundfria" sovrummet.

Både monstertanten och Kiara är mycket kattvana så det finns ingen som helst risk för hundbett. Monstertanten inköptes med två kattungar, så hon älskar katter och vet vad man får göra och inte. Kiara lekte ofta med vår katt satan och lärde sig att hålla sig undan från klor...

Fundera på det.

Anonymous said...

Det handlar inte om att han inte är välkommen. Det handlar om att vi har en liten kattunge som måste få ha sitt eget revir och som förmodligen inte skulle må bra av att ha en mycket större katt klampandes på sitt revir.

Det hela handlar med andra ord Sveas bästa.

A-K said...

Jag blir tårögd! Han får gärna bo hos mig, jag ska leka med honom så han inte blir för rastlös och river ner stället! fast inte nu i helgen för då är jag borta....men jag kan nog fixa kattvakt åt honom här. Annika älskar Russian Blues :D