Wednesday, February 27, 2008

Ta i trä

Folk på jobbet börjar få influensa. Kattis å andra sidan har aldrig haft influensa. När jag säger det blir folk alltid förvånade och sedan skeptiska. Jag följer glatt upp med frågan om hur de båda skiljer sig åt och då kommer den:

-Vet du inte det har du aldrig haft influensa.

Nä jag sa ju det! Förkyld har jag varit och halsfluss har jag haft men ont i kroppen (annat än huvudet) samtidigt? Nä inte vad jag vet. Vad är det mer som kännetecknar influensa? Jag tycker det är lite vagt. Som husmanskost. Vad är det egentligen?
Vinterkräksjukan eller vanlig magsjuka har jag inte heller haft sen jag var kanske 12. Detta är inte samma sak som att jag inte har kräkts sedan dess. Nej nej. Min kropp älskar att kräkas! Blir jag för full-kräks. Bakfull-kräks. Gråter för mycket-kräks. Det måste vara en stor besvikelse för kroppen att den inte får magsjuka.
Min chef säger att min ”immunitet” beror på att jag har blodgrupp B. Själv tror jag att det är morgonhumöret som skrämmer bort alla sjukdomar. Det eller att jag är beredd att Go Rambo all the way om de ger sig på mig. Nej jag är inte rädd att spränga ett sår. Jag skulle se fram emot det! Skrapa med sked i halsen? Been there done that!

3 comments:

Saga said...

Influensa finns i tre varianter har jag hört, jag har nog haft alla. För några veckor sen hade jag en mellanvariant, som inte var särskilt kul - feber, snor, hosta, ont i kroppen (som träningsvärk - DET har du väl ändå haft? hehe) yrsel och allt det där. Men den var ingenting mot vad jag hade när jag var runt 19-20. Jag praktiserade på en förskola (där baciller frodas), och åkte på en sjujävla influensa som gjorde att jag trodde att jag skulle dö. Och efter att feberhelvetet (som var uppe runt 40 grader i nån vecka) gått över var jag fortfarande sjuk - jag hostade som besatt och blev sjukt andfådd av att gå en och en halv trappa (jag var tvungen att stanna halvvägs för att jag blev så yr) upp till min lägenhet, och min kondition var som bortblåst. DÄR har du förklaringen på hur en influensa ser ut när den är som värst... :oP Fast en svår halsfluss är nog snäppet värre, men å andra sidan finns det inget penicillin som biter på influensavirus... Så var glad över att du inte haft det!

A-K said...

Jag tror att bacillerna inser att dom kommer sprängas så dom väljer någon annan kropp med mindre aggresiv ägare :)

Kattis said...

saga: feber, snorig hosta yes. Men jag HAR aldrig haft ont i kroppen samtidigt. Och visst är jag tacksam över det :)

a-k: äsch jag är from som ett nyfött lam