Wednesday, February 20, 2008

Klass 9a

Bäst på tv just nu (fast jag hinner knappt titta nästan nåt alls. Känns konstigt för en tv-räv som jag): Klass 9a
Efter att Skolverket riktat betydande kritik för bristande måluppfyllelse var Johannesskolan i Malmö för drygt ett år sedan nedläggningshotad. Klass 9A på får sina ordinarie lärare utbytta mot några av landets främsta pedagoger. Målet är extremt högt ställt: i slutet av terminen ska klass 9A vara en av landets tre bästa.
Det är med spänning, fascination och sorg jag följer serien. Igår var det värsta när Ala, en av killarna i klassen pratade lite med kameran.
-Att vi skulle bli en av de tropp tre bästa klasserna i Sverige. Det kommer aldrig att gå. Du vet det och jag vet det.
-Varför? Frågar kameramannen
-Varför? Det är för många blattar. säger han och kollar ner.
-Du kan säga det, jag blir inte arg. Men vi vet det båda innerst inne.

Det är så hemskt att se deras sargade självbilder. De är smarta, roliga elever men de tror verkligen inte på det. Spännande också att titta och försöka uppfatta hur ”bra pedagoger” jobbar. Hur som helst, se den!

1 comment:

A-K said...

Såg lite igår, var verkligen tragiskt... Man hoppas så innerligt att dom ska lyckas!