Friday, February 19, 2010

Lättja

Hur är man när man är lat? Humlan skriver att hon tycker att det är befängt att jag ser mig själv som lat, baserat på bloggen. Jag fnissar lite och funderar på vad man egentligen får för bild av mig när man bara läser här. Saken måste genast utredas!

Vad är jag inte lat med?

  • Mat. Jag vill ha hög kvalitet på min mat och äter inte korv, samt hel eller halvfabrikat. Jag bakar ofta mitt eget bröd, gör min egen müsli och experimenterar med nya grejer. Jag läser nitiskt innehållsförteckningar och är i mångt och mycket en matfascist.
  • Träning. Det vet ni redan. Träning är bäst, mot allt. Oftast. Det betyder inte alltid att det är kul. Tvärt om! Jag släpar mig ofta iväg trots att kroppen skriker att det är rysligt skönt i sängen. Men jag har lärt mig att jag kan ändå. Jag tänker inte ens på att jag kan stanna hemma. Jag försöker tänka bort det. Bara gört! Ibland säger jag till mig själv att om det känns så jävla eländig när jag har kört uppvärmningen så får jag väl gå hem då. Det är aldrig så. De jobbigaste stegen när det gäller träning är att ta sig iväg. Så mycket jobbigare än att springa 21 km, jag lovar och svär!

Vad är jag lat med?
Ojoj. Jag räknar upp några saker så kan ni fylla på. Det vore skitkul!

  • Jag städar sällan. Jag vågar inte säga hur sällan men jag hankar mig fram genom att hålla undan skapligt. Ni ska inte tro att det städas varje fredag eller något liknande. Herre min je.
  • Jag skrattar nervöst när jag hör om folk som syr sina egna gardiner/kläder osv. Jag är sjukt dålig på sånt. Tacka vet jag att nåla upp dem/köpa dem färdiga.
  • I allmänhet att lägga tid på inredning och hushållspyssel. Extremt ovillig till att spendera tid på det.
  • Jag gör absolut inte egna kort. Jag har en handstil som en 3 åring. Jag köper mina, om jag orkar. Och slå in paket, det försöker jag få dem att göra i affären.
  • Jag bäddar sängen 1 gång om året högst. Jag älskar att ligga i sängen! Är jag hemma ligger jag i sängen, sitter framför datorn eller ligger i soffan.
  • Jag äter gärna ute. Men jag är ganska kräsen med vilka ställen jag gillar.

Uppdatering:

  • Putsa fönster. Vad är meningen. De blir ju smutsiga direkt! Nej det gör jag bara när jag måste dvs vid flyttstädning.

AK fyller på med att jag är lat med:

  • "Shopping! Nog för att du har blivit bättre men fortfarande under all kritik." Japp, stämmer utmärkt.
  • "Strykning!! Jag har nog ALDRIG sett dig med ett strykjärn." Jag tycker att det räcker med att dra lite i kläderna. Stryker kanske 4 ggr per år.
  • "Borsta håret. Svårt att avgöra om det är lättja eller för att hålla lockarna snygga." Både ock, men mycket lättja!"
  • "Frosta av frys. Inte för att alla andra gör det varje vecka heller...den kanske bara va dum?" Nej jag är väldigt lat med det också. Definitivt latare än genomsnittet!

Har någon annan tänkt på nåt?

9 comments:

Malin said...

Ja, städlathet! Igenkänning!
En dag på i fikarummet höll de andra på att prata om hur man skulle göra om man ville ligga och läsa hemma och inte hade bäddat sängen, "då måste man ju ligga på soffan, men tänk om man inte vill det? Nej det är lika bra att bädda sängen varje morgon". Och en hade ett vitt sidenöverkast så att man ändå inte fick ligga på sängen, även om den var bäddad. Jag bara ???
Varför får man inte ligga och läsa på sängen om den inte är bäddad? Jag fattar INTE. Vi bäddar aldrig vår säng, överkast är ett projekt vi har försökt oss på och övergett. Cheeses! Nej, fram för lite mer avslappnad hållning till hemmet.

Kattis said...

Men herregud! Jag ligger i sängen oavsett vad jag har för kläder på mig! Jag vägrar att tycka att det är ohygieniskt :P Tvärs om skyller jag på att det är pga kvalster jag inte bäddar. Fast det är ju mest för att jag är lat. Och det är extremt meningslöst.

Nu kom jag på en till grej. Fönsterputsning, så sjukt lat med det.

Malin said...

Ja men gud, vi är ju inte sjuåringar som drar upp lera och grus i sängen, vi är ju vuxna människor med hygien. Nej jag vägrar acceptera överkastmaffian.
Ja fönsterputsning, fy sjutton! Jag klarar det inte ens när jag läser instruktionerna på putsflaskan. Fönsterputsning sker vid flyttstädning.

Malin said...

Av min sambo.

Kattis said...

Hygienargumentet dyker upp i alla diskussioner. Jag är så trött på det :P

A-K said...

Skulle man fylla på med saker du är lat med?? :D
1. Shopping! Nog för att du har blivit bättre men fortfarande under all kritik.
2. Strykning!! Jag har nog ALDRIG sett dig med ett strykjärn
3. Borsta håret. Svårt att avgöra om det är lättja eller för att hålla lockarna snygga.
4. Frosta av frys. Inte för att alla andra gör det varje vecka heller...den kanske bara va dum?
Det får bli sista punkten eftersom den va rätt dålig.

Kattis said...

A-K: Så klart det var mina saker man skulle fylla på med :D Och jag kan bara säga ja till alla dina punkter. Precis så är det! :D

Vicevärden said...

Jag anser inte att det är lathet att skippa tråkiga hushållsgrejor, herregud, man bor ju inte i något museum! Jag anser att lathet är när mna väljer att alltid ta den kortaste vägen oavsett. Att inte slutföra det man påbörjar. Ex att inte träna för att det är "jobbigt" (trots att man vet den gudomliga känslan efteråt), att inte våga börja plugga för man vant sig vid att tjäna pengar på ett jobb man så gott som avskyr (fast det är rädsla också) etc. För mig är lathet nivån över slöhet. Och för att avsluta, jag tycker (fortfarande) inte att du verkar lat, snarare väldigt amitiös och att du har rätt tuffa krav på Kattis samt att du är en person som slutför saker. Och det är grymt.

Kattis said...

Humlan: nej med din definition kallar jag mig nog inte lat. Då håller jag med dig faktiskt. Men jag tror nog att många skulle tycka att jag är lat. Bla mamma säger det ibland :)