Wednesday, April 25, 2007

Jobb, jobb, jobb

Det har väl inte undgått någon att jag vill ha ett jobb. Jag vill desperat gärna ha ett jobb. Och nej, jag söker inte bara "drömjobb". Jag kan upplysa er om att jag i morgon ska drogtestas för ett industrisaneringsjobb jag sökt och igår var jag på en mini-intervju för en tjänst som plantsättare. Så jag söker allt jag kommer över som verkar vara något att ha, i alla fall för en tid. För jag tänker faktiskt inte söka ett jobb som inte har ett jota att göra med min utbildning och som inte är under en begränsad period. Jag är beredd att slita och jobba mig upp, men erfarenheten visar att jag inte kan det på helt fel jobb.
Men åh vad jag vill ha ett jobb. Jag vill ha det horgärna (som jag med mitt vackra språkbruk brukar säga...vilket betyder att jag skulle kunna göra det mesta för att få det). Jag kan knappt tänka på något annat. Jag kan verkligen inte koncentrera mig på fältstudierna utan jag sysselsätter mig med annat viktigt i stället. Som internet, läsa och kolla på repriser av förhäxad. Eller att gnälla över att jag inte kan komma på någonting att äta för pojkvän, eller hälla saltvatten i ena näsborren för att se det rinna ur andra (bihålorna verkar på bättre humör nu).
Men allvarligt, ge mig ett jobb! Snart slänger jag mig ner och sparkar i backen som matadoren i Ferdinand och jag tror dessutom inte jag är en vacker syn utan hår, så akta er! (Tänk er BÅG utan hår liksom!)

3 comments:

Katarina Bildström said...

Det där var ett strålande argument som du MÅSTE ta upp på nästa intervju: "Snart slänger jag mig ner och sparkar i backen som matadoren i Ferdinand och..." de kommer att asgarva och inse vilken spännande arbetskollega du blir.

Dessutom är jag grymt stolt och imponerad över att du verkligen kan dra upp ärmarna och spotta i nävarna och visa att du är redo att ta i där det behövs. Det kommer att se jättebra ut på ditt CV när du söker toppjobbet sedan. Då kan du häva ur dig ett nonchalant: "Ja visst fick jag drogtestas för ett lågbetalt industrisaneringsjobb i somras, men vad kan jag säga? Jag älskar att arbeta, helt enkelt. Det är skönt att göra rätt för sig."

de kommer att älska dig.

Katarina Bildström said...

Jag måste tillägga att när det stod på mitt CV att jag 2002 hade jobbat under isolerade omständigheter i "korsmyrsbränna" utan social kontakt (förutom senila vårdtagare och övrig personal) på hela sommaren, så log arbetsgivarna i Bollnäs VÄLDIGT imponerat när jag sträckte på mig och sa något i stil med: "Alla arbeten ger ju erfarenhet, och man vet ju aldrig när man får användning för vad man lärde sig där..." med några menande blinkningar. Det fungerar verkligen!

Kattis said...

Härligt med lite input! Jag ska ta upp det på nästa intervju och testa vad som händer. Tack för din eviga uppmuntran! :)