Tuesday, May 22, 2007

Den där krävande vännen

Alla har väl någon gång haft en sån vän. En sån där som kräver mycket. Nästan för mycket. Som lägger allt ansvar på dig. Som säger:
-Men ring mig!
Jaha och varför kan inte du ringa?
Jag vill inte behöva ta ansvaret för hela relationen. Eller få kastat i ansiktet att nu är det mitt fel att vi har glidit ifrån varandra.
Det blir destruktivt. För trots att jag vet att allt ansvar inte är mitt så vet jag ju att endel är det och när sedan en person tycker att allt är mitt fel börjar en viss del av mig hålla med.
Vad ska man göra? Ska man dumpa den personen? Egentligen ska man väl det. När man bara förlorar energi med en person ska man det. Enkelt i teorin. Fast det är ju så att när man väl lyckas med en sån här människa så är det väldigt uppfyllande. Jag kan tänka mig att det är som Sisyfos fick se stenen ligga kvar en liten stund. Lättnaden och stoltheten översköljer en innan stenen tillslut rullar tillbaka igen och slitet börjar igen.
Efter begrundande är min teori att allt bottnar i "duktig flicka"-komplex. Here we go again. Det är dels rädsla för att misslyckas och dels rädsla att någon ska tycka illa om mig. Två saker som aldrig händer en duktig flicka.
Men jag vete sjutton vad jag ska göra.

2 comments:

Anonymous said...

Åh, vad jag känner igen mig! Jag har också det dilemmat av och till, en kompis som kräver för mycket. Har inget bra svar att ge, för visst är det enkelt att i teorin dumpa henne, men i praktiken är det inte så lätt. Känner med dig!

Katarina Bildström said...

Du ska inte dumpa din kompis. Se henne som din läromästare som ska lära dig att sätta gränser, ta en konflikt, och kunna säga ifrån. Din läromästare kommer att lära dig hävda dig själv och hantera duktighetskomplexet när läromästaren blir sur på dig.

Undviker man folk som kommer åt ens svagaste punkter så lär man sig aldrig att ta itu med de punkterna.

Några meningar att träna in:
1. "Jag ringer dig en annan gång."
2. "Nu lägger du över för mycket ansvar på mig. Jag trivs inte alls med det."

Sedan kanske hon blir så sur att hon slutar ringa dig, men då har du åtminstone gjort ditt, för att bättra på relationen.