Friday, August 17, 2007

Blått är fult.

Åh jag är så stolt. Jag har äntligen masat mig iväg och sprungit i spåret som det tar ca 30 min att cykla till. Jag har pratat om det så länge men det har aldrig blivit. Men idag var d day. Breee gjort Kattis. Strålande glad och med förnyad energi kommer jag hem och ser det här:

Fråga från Kattis [2007-08-17 11:18]
Jag blev färdig med min utbildning nu i våras, alltså i juni 2007. Nu har jag fått papper för att börja betala tillbaka redan i slutet på Augusti alltså även det 2007. Jag har ännu inte fått något jobb och har ingen aning om hur jag ska ha råd med det. Jag trodde att man skulle börja betala av lånet först i alla fall ett halvår efter man pluggat färdigt? Går det att lösa på något sätt?

Svar från CSN [2007-08-17 12:11]
Hej 
CSN har nu tagit din e-post som en ansökan om nedsatt årsbelopp pga. inkomst. Ansökan måste kompletteras med inkomstuppgift. Kompletteringen kommer separat till Dig. Besvara och skicka tillbaka så får Du nya beslut baserat på din inkomst samt studier
under våren 2007.

Med vänlig hälsning
XX

Fråga från Kattis [2007-08-17 14:16]
Men det står ju så här gällande återbetalning av studielån:
Återbetalningen av ditt studielån börjar vid det årsskifte som kommer tidigast sex månader från det att du senast fick studiestöd från CSN. Det innebär att om du hade studiestöd senast vårterminen 2006 är du återbetalningsskyldig från och med 2007.
Då kan det ju inte stämma att jag ska börja betala tillbaka 2 månader efter mitt senaste studiestöd?

Svar från CSN [2007-08-17 16:11]
Hej 
Du förbrukade din återbetalningsfri tid på sex månader när du hade ett studieuppehåll från och med hösttermin 2002 till vårtermin 2005. Man har inte den möjligheten varje gång man studerat med studiemedel. 

Beslut om återbetalning av årsbelopp för 2007 är korrekt beslutat.
Med vänlig hälsning
XX

Fan vad bra! Först finns tydligen den där regeln. Sen tar de bort möjlighet till alfakassa genom studerandevillkoret. Och som grädde på moset har jag som bekant kanske inte rätt till akassa trots att jag betalat till den.
*host studiefientlig politik host*
Ja jag vet att jag har tjatat om det här. Vad kan jag säga? Jo jag kan säga att jag börjar upptäcka stresstecken hos mig själv igen.

Nån som vill köpa en njure?

1 comment:

Katarina Bildström said...

Ah, vad trist. Hoppas det löser sig på något vis. :(