Wednesday, August 1, 2007

Skafferifilosofi

Idag har jag: Gosat med grå, gjort egen müsli, sökt ett jobb, skrivit upp vad som måste handlas till äppelbrödet, funderat på att handla, druckit massa te, läst och städat skafferiet.

Jag har inte: Klätt på mig riktiga kläder, ätit gröt, sökt många jobb, gått ut ur lägenheten eller diskat.

Jag har mycket grejer i mitt skafferi. Mängder av olika torkade bönor, mjölsorter, psylliumfrön, linfrön, russin, kokos, vanlig honung, honung på flaska och diverse annat. Allt får inte ens plats där och då har jag ändå pasta, hårdbröd och ris i andra skåp. Idag städade jag som sagt skafferiet och blev helt lycklig för att jag fick in veteklin, ströbrödet och sockret (som jag nästan aldrig använder men det KAN ju hända att man vill slänga ihop en kladdcake) i originalskåpet. Jag är helt fascinerad av människor som får plats med alla torrvaror i ett skåp inklusive pasta och sådant mojs. Varför har de så lite grejer? Bakar de aldrig bröd? Varför bakar de aldrig bröd? är några av frågorna som far igenom huvudet. Jag står och kikar in i deras skåp och frågar mig vart de har alla grejer. Jag letar hemliga luckor där de har stoppat in linfröna och mungbönorna. För inte klarar man sig utan dem?

4 comments:

Anonymous said...

Jag har också mycket grejer. Förstår inte hur man får plats. Tyvärr har jag inte många andra skåp att ha som mitt skafferi. Mitt bröd samsas med ungsformat, bunkar och sockerkaks/brödformar. Mjöl, ris, havregryn samsas med brödrost och elvisp.
Mitt skåp ovanför kyl & frys blir jättevarmt så där kan man inte ha det obligatoriska spritskåpet eller brödskåpet :(

Saga said...

Hmm. Har du inte läst inlägget där jag gör en "Du är vad du äter"-raid i mina egna skäp? :)

Kattis said...

Jo jag tänkte faktiskt på den när jag började skriva. Vad säger du, är du nyfiken så jag ska köra en? :D

Saga said...

Skäp? Jag verkar ha en fallenhet för konstiga felstavningar när jag skriver kommentarer :)

Ja, inventera dina skåp och lägg ut till allmän beskådan! Kunde jag så kan du ;)