Wednesday, August 29, 2007

Låt Smilla vara!

Jag är ett kontrollfreak. Så är det bara.
Nu är pojkväns bror här och han satt vid Smilla igår. Först kniper jag ihop läpparna när jag kommer och sätter mig och upptäcker att han flyttat musen till höger sida. Jag muttrar lite för mig själv om att lämna tillbaka saker likadant som man lånade dem. I princip ingen som lånar Smilla gör någonsin det och jag blir en aning förorättad varje gång, även om jag nu är van vid det.
Jag plockar fram skrivbordet och ögonen hållet på att hoppa ur när jag ser att det är totalt överbelamrat med filer. Jag sväljer hårt, kniper ihop ögonen och tänker att det inte gör något. Jag kan deleta dem sen. Det är lugnt. Jag överlever.
Dödstöten kommer i stället när jag loggar in på banken ska signera min räkning till a-kassan. Det går inte. Jag gör om, funkar fortfarande inte. Jag stänger ner läsaren och provar igen. Nada. Långsamt inser jag vad som har hänt. För att han ska kunna logga in på sin internetbank har han ändrat omkring och pillat så att min certifiering inte längre fungerar.
Och jag, jag börjar nästan gråta av ilska. Jag, som har dålig självbehärskning annars, blir totalt sönderstressad när teknik inte fungerar. Jag skulle hellre slita ut 3 naglar än stå ut med detta. Och dessutom hatar verkligen att behöva städa upp efter andra.
Så nu lägger jag mig i soffan. När han kommer hem får han städa upp efter sig själv. Och jävlar om jag hittar musen på höger sida igen!

2 comments:

Saga said...

Vad har du för konstig internetbank egentligen? Jag har nya inloggningar varje gång, med hjälp av en bankdosa :)

För övrigt håller jag med om att det är störande när folk lånar saker utan att fråga och sen dessutom gör så att man får en massa merjobb på köpet...

Kattis said...

saga: åh fråga inte. Handelsbanken och mac. Ingen bra kombination.