Tuesday, August 14, 2007

Kattis är filmnörd

Jag var på stan i lördags och såg en svensexa. Man vet att man är filmnörd när man lyriskt konstaterar att the husbant to be är utklädd i "A Clockwok Orange"-utstyrsel och håller på att vrida nacken av sig i sin iver att följa sällskapet med blicken för att försöka utröna mer om dem. Jag började genast fundera på om det var ett statement, om de tyckte utstyrseln var cool eller om det bara var slumpen. Jag bestämde mig för att tänka att de i alla fall måste ha sett filmen och att det var en nivåhöjning.


Klädseln jag tjatar om

Jag fnyser åt reklamen där Robert sitter bredvid ett älskande par som rullar runt i vattnet och tycker det är en tacky referens till Härifrån till evigheten.
En liten stund senare ramlar jag nästan av stolen när jag hör Artifact and the living ifrån Donnie Darko i en reklam och får nästan whip lash av att vända mig så fort jag förmår för att se vad det är för reklam. Lyckligt berättar jag för Pär att det är musiken som är skriven till filmen och inte bara musik som råkar vara med i den.
Så sätter jag mig vid Smilla (referens till favoritförfattaren Peter Hoeg) och tänker på alla som jag har att tacka för mitt filmintresse. Pappa, engelska/tyska-läraren på högstadiet, läraren på min KY-utbildning som med sin tydliga Freudianska inriktning tvingade oss att analysera filmer kors och tvärs. Tänk vad eländigt om jag hade sållat mig till de 40 procenten som tycker att Pirates of the Carribean är Depps bästa film. Tack Gunnar för att jag vet vem Kubrick är.
Kvalitet ändras aldrig.

3 comments:

Anonymous said...

En konflikt pågår i min hjärna(gunnar skulle vara stolt). Min tvångsmässiga rebellanda mot rädslan för att gå emot mobben och förespråka en film för 12åringar ;)

Jag tycker nog att den bästa filmen med Jonny Depp(av dom jag sett) är första pirates.

Kom igen, den är skön, lattjo och fyndig. Och viktigast av allt, den är fantasy. You gotta lööövv it :)

Kattis said...

maets: Härligt att ha dig tillbaka! Pirates ett är inte lika dålig som tvåan (som fick mig att så gott som börja tugga på mitt eget ben) det är sant. Och Depp är ju enda behållningen med filmen. Men hallå? Gilbert Grape, Edward Schissorhands, Donnie Brasco, Blow ja som Sara sa tom 21 jumpstreet är väl bättre?!

Ja jag är fascist, jag vet. Det är därför ni älskar mig ;)

Anonymous said...

Tnx Kattis, its good to be back :)

Angående filmerna! Nej, vet ej, nej, nej och hehe. 21 jump street var hårt har jag för mig, dom hade iaf en snygg brud och det räckte långt när man var 15.

En som jag dock vill hålla som mörk häst i sammanhanget är ninth gate, som jag inte sett trots en väns lovord.