Tuesday, January 23, 2007

Ni bara måste läsa:

Sara Gran - Kom närmare.
Den boken fastnade verkligen. Trots att det är mer än ett år sedan jag läste den tänker jag fortfarande på den ibland. Jag lyckades till och med få pojkvän att läsa den, han som annars bara läser nördgrejer.

Peter Kihlgård - Du har inte rätt att inte älska mig.
Det finns olika omslag på boken. Råkar du få tag på den fula: ignorera och läs ändå. Det är en rörande historia. Att den utspelas i Sundsvall är lite extra kul.

Peter Hoeg - Fröken Smillas känsla för snö.
Läs den och du kommer vilja bli en snönörd. En snönörd som inte pratar. Bra språk och spännande. Våga dig utanför deckarträsket och få lite kvalitet!

Chuck Pahlaniuk - Fight Club.
Världens bästa debutroman? Alla gillar filmen och jag har svårt att tänka mig att man inte kan gilla boken. Jag älskar allt karln skrivit men detta är nog hans bästa.

Brett Easton Ellis - American Psycho.
Jag trodde den skulle vara extremt obehaglig att läsa. I stället upptäckte jag att det faktiskt kan vara motiverat att skriva en sida om vad en kavaj är gjord av för tyg. Gillade du filmen? Boken är 1000 gånger bättre.

Valerie Solanas - SCUM-manifestet.
För man måste ha läst det. Läs även Sara Stridsbergs förord. Läs det och byt för ett ögonblick vinkel totalt.

Naomi Klein - No Logo.
Det är fet, det är den. Men läs den ändå! Den är inte svårläst och den är viktig! Jag har skrivit om den förr och jag kommer säkert älta den igen. Då kan du göra dig själv tjänsten att läsa den så du vet vad jag tjatar om.

2 comments:

Katarina Bildström said...

En geishas memoarer. Jag håller på att läsa den och hittills är det nog ett av de bästa jag läst...

Kattis said...

Ja den är bra.