Tuesday, August 19, 2008

Jag tycker om att äta

Michael Phelps äter 12 000 kalorier om dagen. Sug på den ett tag.

Han har dessutom ADHD och medicinerades med Ritalin ett par år.

12 000 kalorier. Tänk vilka möjligheter det öppnar i ätandets ädla konst. Appropå det är jag uppe i 16 dagar utan götta. Det är den längsta tid som jag har klarat någonsin. Ska jag vara ärlig har jag nog tänkt att det är för svårt så jag har inte ens försökt. Så typiskt mig. Det har ju faktiskt inte varit så svårt. Inte så svårt som jag trodde att det skulle vara i alla fall. Vad trodde jag skulle hända?

Ibland kan den där rädslan att misslyckas vara en riktig ovän.

2 comments:

Katarina Bildström said...

ALLA har ju ADHD. Tro mig... En hel del av min arbetstid går åt att tvätta bort stämpeln på "helt vanligt folk" som av sociala orsaker betedde sig som apungar och som fått självförtroendet kört i botten pga stämpeln.

Jag sa bland annat senast förra veckan:
"Nej du HAR inte dyslexi om än det står i din diagnos. Så länge du läser text flytande så är det inte ett problem!"

Man ska inte behöva säga så men ibland måste man.

Phelps kan mycket väl ha haft en hög aktivitetsnivå och syreupptagning redan som liten och haft behov av att röra på sig pga hög förbränning och överskottsenergi. PANG så får han några bokstavskombinationer stämplade i pannan för att han klättrade upp för gardinerna. Jag kan ju inte lova, men ibland blir jag jävligt misstänksam.

Anonymous said...

My name is Nathan Finch and i would like to show you my personal experience with Ritalin.

I am 32 years old. Have been on Ritalin for 2 years now. This drug has saved my life. I have seen drastic differences between times in my life when I was taking it and when I was not. I failed out of one school and graduated top of my class in the next. Floated from job to job and then became very successful. I don't like the way I feel when I am taking it (I'm boring -- no personality) so, I time my doses to help me in the office or when I have to focus on mundane task's at home like paying bills, taxes etc. and then go without it when I'm recreating.

I have experienced some of these side effects-
Initially some apatite suppression, insomnia and slight gitters. This was corrected by reducing my afternoon dose.

I hope this information will be useful to others,
Nathan Finch