Thursday, August 14, 2008

Kattis och vattenflaskan

Jag dricker mycket vatten. När jag jobbar har jag en vattenflaska bredvid mig på skrivbordet och när jag åker tåg har jag alltid en vattenflaska med mig. Jag har en vattenflaska med mig när jag går på stan och när jag går på bio. Vattenflaskan är min vän. När jag var på anställningsintervju för det här jobbet följde den givetvis med. Intervjun inleddes med en presentation av företaget och jag blev lite törstig. Jag plockar upp min vattenflaska och tar en klunk och ställer sedan ner den på bordet. För mig var det en väldigt odramatisk sak att göra. Jag var törstig, jag hade vatten, lös problemet och drick liksom.

I efterhand har jag fått höra att agerandet inte var lika odramatiskt som jag tänkte mig. Min (blivande) chef blev enormt störd av den stora, svarta (det var tydligen extra hemskt att den var svart) vattenflaskan och ville till början inte alls ha mig på tjänsten. När jag blev kallad till intervju nummer två sa hon till mig att jag inte fick ha med den. Jag fattade ingenting och funderade på om hon trodde att jag hade sprit i den eller om hon psykade mig med flit för att se hur jag reagerade. Under intervjun vågade jag knappt dricka av mitt vattenglas och kände mig helt torr i munnen. Jag kunde inte tänka mig att det var själva vattenflaskan som var problemet.
Andra personer som medverkade vid intervjun blev i stället helt taggade och tyckte att jag var en hälsosam tjej som vågade ta för mig.
Allt bara för att jag dricker vatten ur en flaska?

Nu när jag slutar ska chefen få vattenflaskan. Jag sörjer att bli av med den för det är en väldigt bra vattenflaska och chefen kommer nog inte använda den. Men den symboliska gesten är något jag vill göra.
Jag har lärt mig mycket på mitt jobb och av min chef. Men jag har nog lärt henne en del jag med. I alla fall att det inte är något fel på att ha en stor svart vattenflaska. Man kan faktiskt charma aschlet av folk ändå.

2 comments:

Anonymous said...

Men varför gillade hon inte vattenflaskan? Det här var intressant..

Anonymous said...

Madeleine: Det finns vissa saker i världen som man alltid kommer att undra över, tex Hur termosar håller reda på om den ska hålla varmt eller kallt? Finns Bigfoot (eller Loch Ness-odjuret för den delen)? Hur ser det ut i ett s k svart hål? Varför har chefen såna aggressioner mot vattenflaskor, när hon utan problem kan avbryta folk? Det är bara att acceptera, vissa saker går inte att förklara.

Kattis: Hon kommer att skratta gott åt sin present, ännu mer kommer det glädja de andra kollegorna där i hennes korridor. Go Kattis!
Idag hade jag förresten tajmat in avgångsfika för han som går i pension - färsk fruktkompott med lättvaniljsås och gräddglas. Det var gott! Kunde man välja tillbehör efter samvete också, det var smart (frun hans måste ha varit med och planerat). Kanske ett bra tips för dig också, när du går? Fruktsallad och glass för de som vill?