Thursday, March 27, 2008

Evighetsmackor mmm

I torsdags hade jag sett fram emot en mumsig macka. I utbyte mot mitt blod får jag nämligen alltid en sådan. Ni kan ju gissa hur upprörd jag blev när jag öppnade kylskåpet för att inspektera mackorna och där inte finns några mackor. I stället finns hur många fuljuiceförpackningar som helst (tacka vet jag vatten). Mackorna står i stället framme i rumstemperatur. Den misstänksamme läsaren förstår direkt att det här inte rör sig om mumsiga mackor. Nej i stället är det Wasa sandwich och polarklämmor. Jag känner hur ögonbrynen drar ihop sig i den välbekanta missnöjdhetsgrimasen. En studie av innehållsförteckningen visar att båda mackorna innehåller smakförstärkare (version E621) och diverse andra läskigheter. Kalla mig bortskämd, rabiat eller löjlig men jag vill inte äta mat där råvarorna är så dåliga att en smakförstärkare som kan framkalla astmaattacker och migrän har tillsats. I alla fall om jag kan undvika. Alltså blev det ingen macka för Kattis. Tur att jag hade skitgod lunch med mig.
När jag sedan pratade med personalen föreslog jag att de kunde titta på andra alternativ också. Dock föll inte förslaget frukt i god hamn.
-Nej det är för lite.
Ja men det tror jag att ingenting också är. Det kan väl inte vara så att jag är enda blodgivaren som bryr mig om sånt här? Nej jag ska så frön och vattna så får vi se om jag segrar emot evighetsmackorna en vacker dag.

3 comments:

Katarina Bildström said...

Tufft att ge blod. Hur fungerar det med att träna efteråt, då?

Kattis said...

katarina: det är lugna gatan. Jag sprang 1.6 mil 2 dagar efteråt och kände absolut ingeting. Det kanske möjligtvis märks om man är elitidrottare men jag har då inte märkt något. de säger att man ska undvika intensiv träning samma dag men det är allt.

A-K said...

Men fyy, varför har dom inte bra mackor!!! På ackis är de värsta gormet snacksen efteråt! :)