Thursday, June 14, 2007

Nörden, ett fascinerande släkte.

Det här med nördar, är inte det ganska fascinerande?
För mig är en nörd någon som är ruskigt insatt i ett ämne, så pass insatt att andra människor stirrar med tom blick då nörden börjar prata om sitt ämne. Jag har även lagt märke till att de flesta nördar är ganska fridliga av sig. Det är inte direkt nördarna som startar slagsmål på krogen om man säger så. De är trevliga människor.
Ungefär så kan man väl göra en skissartad definition av en nörd?
Hur som helst är det klart coolt att vara nörd. Kunskap är alltid coolt och imponerande.
Jag har kommit fram till att jag samlar på nördar. Speciellt manliga nördar (både nuvarande pojkvän och exet kan till exempel klassificeras som nördar). Eller är det kanske så att män blir nördar i större utsträckning än kvinnor? Eller är kvinnor intresserade av ämnen som är typiskt onördiga? I vilket fall som helst kan väl alla mina manliga vänner kallas nördar, medan jag har svårt att sätta nördstämpeln på mina kvinnliga.
Jag har även svårt att se mig själv som en nörd, men kanske är det så, att man aldrig blir nörd i sitt eget huvud.
Men en vacker dag ska jag bli nörd jag med.

Och till alla nördar därute: Hang in there. Det är coolt att vara nörd!

4 comments:

Anonymous said...

Hehe cool Kattis

Men I hate to bust youre bubble men….. LETS PLÄJ Ö GÄJM!

Vad gick du på Gymnasiet?

Vad hade du för medelbetyg?

Snattade du ngn gång på mellanstadiet?

När tog du din första fylla och med vad?

Har du någonsin spelat rollspel?

Depeche eller AZDZ?

Vem är tungviktsmästare i PRIDE respektive UFC?

Har du någonsin varit i ett slagsmål?

Har du någonsin gjort ngt så coolt som att vandalisera ngt, pajat en ruta(med flit) eller sparkat en parkerad cykel?

Katarina Bildström said...

Många "nördar" går nog omkring som vanliga medelsvenssons, men har lätta autismspektrumstörningar. Det kännetecknas bland annat av att de är väldigt stillsamma av sig och att de lätt får något specialintresse som de gärna pratar om, samt är tämligen ointresserade av annat... Typ som Albert Einstein... Den tuffaste nörden av dem alla!

Kattis said...

Maets:
Vad gick du på Gymnasiet? Natur
Vad hade du för medelbetyg? Drygt 16
Snattade du ngn gång på mellanstadiet? Nej.
När tog du din första fylla och med vad? 18 och vin
Har du någonsin spelat rollspel? Ja, en gång.
Depeche eller AZDZ? Depparna anyday.
Vem är tungviktsmästare i PRIDE respektive UFC? Ingen aning, men jag tycker fighting är kul att kolla på. Rallarsving über alles!
Har du någonsin varit i ett slagsmål? Nej men ganska nära, om det inte räknas när man är liten då för jag har trots allt spöat på både syster och nån jobbig småunge som bråkade med syster.
Har du någonsin gjort ngt så coolt som att vandalisera ngt, pajat en ruta(med flit) eller sparkat en parkerad cykel? Nja, jag har sparkar på en cykel men inte så den blev "märkt" av det.

Anonymous said...

:) Hehe.

Så kattis, *lutar mig tillbaks i stolen på riktig psykolog maner* Hur upplever du det här? ;-P

Men jag inser nu att mina ”psykologkunskaper” är lite grabbiga ibland. Könsrollen väger onekligen tungt i nerdigheten som du påpekar, tror bestämt jag får dra mig tillbaks från rollen som självutnämnd expert på området :)

Annars e jag med dig dig. Att va nerd e grejen, särskilt med dina lite mer vuxna kriterier :)

Men slutligen för att återupprätta en smula heder… Hihi kattis har aldrig snattat, NEEERRD ;)