Thursday, April 3, 2008

Kattis tänker

Som ny i ett yrke tänker jag en hel del på min yrkesroll. Väldigt mycket faktiskt. Det är lite ovant att vara så osäker. Personligt har jag inte speciellt svårt att ta plats. Varför skulle jag det? Jag tycker ju skitbra om mig själv (oftast). Jag vågar stå för sånt jag tycker och vågar hoppa in i sociala sammanhang.
Mina tidigare yrken har varit enkla att lära sig. En vecka så kan du det mesta.
Det här yrket är bra mycket mer komplicerat och jag tassar omkring och trampar nervöst och känner att jag inte kan allt.
Det irriterar mig väldigt att jag är typiskt tjejig i mitt beteende att dra mig tillbaka, bli tyst och vilja lyssna. Morska upp dig kvinna! Ändå börjar jag känna mig säkrare. Med små trippande steg går jag framåt och bygger en grund att jobba ifrån, ivrigt peppad av kollegan och i viss mån chefen. Men nog är det irriterande att jag inte kan tänka att jag är bra förrän någon säger att jag är det. Så typiskt kvinnligt och fånigt.
Kom igen nu Kattis!

Nu till något helt annat nämligen det här med skinka. Finns det ens en skinka utan smakförstärkare? Jag är så frustrerad för jag vägrar ju att äta smakförstärkare, vilket innebär att jag också vägrar äta skinka. Men i helgen upptäckte jag vad jag kan äta. Lufttorkad lyx skinka. Det är helt galet för jag har tyckt att sån är jätteläskigt. Den känns ju liksom rå och rå mat är läskig. Nu har jag omvärderat och får knapra i mig.
Visste ni förresten att de inte röker rökt skinka? De tillsätter bara rökaromer. Och detta skabb som ska kallas rökt skinka, det får jag klara mig utan. Jag misstänker att det är som med färdigsåser. Jag saknar det i början men sen kan jag inte ens förstå att jag åt det. Herregud att jag åt påssåser och påssoppor.

3 comments:

qylva said...

E har sagt att på hemköp finns det en skinka som inte har socker ivaf. Smakförstärkare vet jag inte om den har.
Du approå diskprobelemet så tänker jag fortsätta tjata om diskmaskinen. Du slänger in allt i maskinen på mindre än 2 minuter, sen diskar den åt dej när du tränar. Kan det bli bättre? :)
Även om ni hittar en lägenhet som redan har diskmaskin sen, så vore det juh ändå lätt värt det!

Anonymous said...

App app app, lokala rökta skinkor kan vara utan smakförstärkare!

Dessutom är allting som är varmrökt detsamma som riktigt rökt! Det är bara kallrökt eller rökt mat som är lagd i rökarom. Det måste alltså stå "varmrökt", det räcker inte med rökt för då ska man fatta att det betyder kallrökt, tydligen.

Kattis said...

Jag ska fasen börja hyvla av mina egna skinkor. De är rediga och det växer nog ut nytt. För den måste ju räknas som lokal?