Tuesday, April 1, 2008

Prioritera mera

Trots att jag tycker att jag har bra med pengar kan jag inte köpa allt jag vill. I stället måste jag prioritera. Fast just nu känns det ganska roligt. Jag har ändå så pass mycket att jag kan välja ut en dyrare grej ibland och köpa. Jag måste inte spara i ett år för att ha råd med det. Det är lyx. En forskare kom fram till att lycka är vad vi strävar efter. Det är alltså inte något vi befinner oss i utan vad vi söker. När jag sorterar upp vad jag vill ha mest just nu får jag denna lista (utan inbördes ordning):

Diskmaskin
Tvättmaskin
Ny (bredare än 120) säng
Möbler (soffa, förvaring osv)
Resor
Cykel
Vandringsgrejer (trangiakök osv)
Ny lägenhet (var?)
Kläder, både friskus- och fräscha jobbkläder.
Slalomutrustning
Långfärdsskridskor
Ny mobil (en i-phone så klart. Börja sälj i Sverige nu tack)

Så då återstår för mig att bestämma vad jag vill mest. Maskinerna skulle underlätta mitt dagliga liv som ju just nu inte har så mycket fritid. En lyxigare säng känns mer och mer som något jag vill ha. Efter att ha sovit i 120 säng i 6 år med pojkvän börjar jag bli sugen på att kunna fläka ut mig. Resor ja, jag har knappt rest i mitt liv och vill få se lite mer av världen. Tyvärr han jag ju inte hur många semesterdagar som helst. Sen kommer vi in på friskusalternativen. Jag vill ju vara en aktiv människa som vandrar på semestern och håller på med coola grejer som triathlon. För att kunna pröva på det behöver jag köpa en cykel. Hur mycket ska jag i sånna fall lägga på den och vad vill jag ha/behöver för cykel?
Min mobil är dessutom schleten som fan. Till skillnad mot för alla andra köper ju jag inte en ny varje år. Faktum är att den enda nya jag har köpt är den första som jag köpte 2001. Sedan dess ha jag bara haft andras avlagda. Så nu vill jag ha en i-phone!

2 comments:

Katarina Bildström said...

Det var mig en en tjusig lista. jag har också kommit på så här i efterhand att det är minst lika roligt att drömma om något som att skaffa det. Bra blandning av vardag och nöje också, på din lista. Ska bli spännande att se vad du väljer att sätta slantarna på!

Sassi said...

Om du köpre diskmaskin/tvättmaskin på elgiganten får du en cykel på köpet. 2 flugor i en smäll alltså. Tänkte köra den snikvarianten kanske och köpa en tv där.