Monday, June 16, 2008

I love them books

När jag var liten fanns det en affär i stan som sålde begagnade böcker och tidningar, Kulturelle Anton. Där var mörkt, luktade damm och var väldigt oorganiserat. Den låg nära min bästa kompis lägenhet. Vi gick dit en gång och sedan var jag fast. Jag hittade nämligen Kittyböcker för 5 kr styck. Dessutom gick det att köpa klubbor. Sådana där goda fyrkantiga med vitt surt i mitten. För en boknörd som jag var det helt fantastiskt att ha råd att köpa så många böcker. Kittyböckerna i affären kostade ju massor! Tyvärr gick det inte så bra för Kulturelle Anton. Jag antar att en affär har svårt att gå runt på att sälja böcker till 9 åringar för 5 kr styck.

Appropå böcker så kommer här ett boktips:

Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger
Clare har känt Henry sedan hon var 6 år. Henry å andra sidan träffar Clare första gången när han är 20 någonting. Ändå är de gifta. Henry är nämligen tidsresenär. När som helst kan han, ofrivilligt, resa fammåt eller bakåt i tiden. Han landar alltid helt naken och utan en aning om var han är.

Boken skildras ur både Clare och Henrys synvinklar. När jag lånade boken hade jag aldrig hört någonting om den och hade ingen aning om hur den var. Den visade sig snabbt, genom sitt sätt att berätta, skapa ett genuint intresse för karaktärerna. Tidsresorna skapar glimtar av vad som komma skall och vad som har hänt och gör också att man tänker mycket.

Det är en underbar bok som du verkligen borde läsa.

5 comments:

Anonymous said...

Åh. Hudiknostalgi! Det kan man inte hitta överallt på nätet precis!

Dock har jag lite svårt för den sektliknande stämningen som omgav Anton och hans HUT.

Anonymous said...

Trevligt med boktips! Har funderat på att läsa den innan men det har inte blivit av.

A-K said...

Åhh man kanske ska ge sig på den boken nu då....själv har jag nyss läst ut Hornbys senaste "slam" heter den och riktigt bra!...som vanligt :)

Kattis said...

björn: visst var det lite sektvarning.
linda: ja boktips är alltid välkomna. Alltid på jakt efter en bra bok.
ak: åhå, undrar om de har den på bibblan. Eller har du köpt den så man kan få låna?

A-K said...

Jag har köpt den så du får gärna låna :)