Monday, June 23, 2008

Sir, yes sir!

Läste nyss detta på Lotten:
imperativ (lat. (modus) imperativus 'befallande (modusform)', av impero 'befalla', 'föreskriva'), modus som anger uppmaning, förbud, vädjan, råd etc. I satser med imperativ är subjektet (som syftar på lyssnaren) ofta underförstått: Skynda dig! Skynda er! I svenskan är imperativformen identisk med verbets presensstam: hoppa!, vänd!, se!, skriv!, spring!

Så nu lyder ni: stoppa in er själva i ett nötskal och blogga om vad ni skulle ge för fem olika order till omgivningen om ni kunde. Ju mer egoism, desto bättre!


och då vill jag så klart vara med. Jag skulle ge dessa order:

1.Älska! Det är fint att älska och världen blir bättre.
2.Rör på dig (träna)! Speciellt jag!
3.Ifrågasätt! Men inte in i absurdum.
4.Läs böcker! Det finns så många bra och jag lovar att det finns något för alla.
5.Bada!

5 comments:

Sassi said...

Idag älskar jag mina vänner.
Idag ska jag träna me Karin
Ifrågasätt, kommer förmodligen göra det idag.
Ikväll ska jag läsa om Johnny Cash.
Idag har jag doppat mig.

Kattis said...

Duktig Sassi!

Katarina Bildström said...

ORDER: Kom till mig i kväll vid 19.00 tiden. Sedan följs vi till Hemlingby. Du springer 5 km med mig i 10 km/h tempo samtidigt som du förundras över min enorma speed (förundring är obligatorisk) sedan kör du på med ditt riktiga pass efter att jag svettigt gett upp för kvällen.

Anonymous said...

katarina: No can do. Jag sover borta ikväll. En annan dag?

Katarina Bildström said...

Attans. Jag som var så myndig och allt. Fy farao att du vågar trotsa kriminalvarden....