Sunday, June 15, 2008

Så gör man god glass

Först och främst, har du en glassmaskin? Har du det (överklass!) så använd den. Annars kan du gör en görbra!
Du behöver två rostfria skålar. Häv vatten i den stora och sänk den lilla i med en tyngd. Vattnet runt om ska nu frysas till is. Lämpligen i frysen. Då kommer det att se ut så här.

Nu kan du vispa järnet i denna ca 10 min. Sen måste den in i frysen igen och frysa på ca 10 min och sen kan du vispa 10 min och ja...ni fattar.

Så efter att ni har gjort den eminenta glassmaskinen (det tar kanske 4 timmar?) kan ni börja med själva glassandet.

2 portioner jordgubbsglass.
1.25 dl grädde. Riktig grädde. Mycket bättre än annat tjaffs.
1.25 dl uppninade och mixade frysta jordgubbar.
40 g socker (ungefär = 3 msk)
2 äggulor
2 tsk honung

Blanda allt i en kastrull och sjud det försiktigt till ca 70 grader. Fungerar utmärkt att mäta temperaturen med en köttermometer.
Kyl sedan massan i kylskåpet i typ 3 timmar. Sen kör du massan i din glassmaskin.
Kan det bli mycket enklare? Så jobbar du på med glassmaskinen till glassen har den konstistens du tycker den ska ha.

Så här ser min ut. Eller såg. Nu ligger den i magen.


Är ni smarta låter ni så klart glassmaskinen stå kvar i frysen sen så ni kan göra mer glass. I framtiden.

5 comments:

Anonymous said...

Perfa! Jag hängde inte med 100% i er beskrivning nämligen!

Malin said...

Höhö, överklass.
Är hemmagjorda glassen godare än köpesglass, eller är det mest för att slippa tillsatser och sånt som ni gör egen?

Katarina Bildström said...

Ah jättebra med recept. Det ser gått ut!

Kattis said...

malin: haha ja då är man ju värsta hårdöverklassen ;) Dels är det för att jag gillar att prova nya saker, dels för att jag hört att det ska vara gott (och nu upptäckt att det är det) och till viss del också för att slippa tillsatser.

ni andra: hojta gärna till om ni provat och säg vad ni tycker.

Katarina Bildström said...

kul att jag stavade gott med å. Jag blir lite som homer simpson när jag ser godsaker. Hjärnan kommer in i någon slags zombie-fas.