Friday, February 16, 2007

Och vad är validiteten på det där lilla vän?

Somliga frågor i anställningsintervjuer förstår jag mig bara inte på. Vad är det för poäng med dem? Låt mig illustrera med ett exempel: Vad tar du för roll i en grupp?
Varför det är en dum fråga? För det första vad vill de ha för svar? Och vad är det för en grupp? Mina vänner, mina arbetskamrater, mina nya arbetskamrater eller ett gäng med rasister? Säg sedan att jag svarar det som var ditt drömsvar, vad betyder det? Att jag är sådan? Kanske. Men har alla total insikt i hur de beter sig och tycker andra att de beter sig exakt som de just beskrev.
Jag beskriver alltså hur jag tycker att jag agerar men har egentligen ingen aning om det är så. Frågor som du inte kan få svar på ska du inte fråga. De ger dålig reliabilitet och validitet. Men du kommer tro att du har fått ett svar.

Gud vad jag är danssugen. Jag vill köra gräsklipparen (mycket berömt Kattis-dansmove) i sexystyle till Hung up!

2 comments:

Katarina Bildström said...

Haha, jag älskar sådana frågor, oavsett hur nära verkligheten de är!! Kom igen, nu blev jag nyfiken, vilken roll har du i "en grupp"?!? :P

Kattis said...

Haha jo de är ganska roliga. Jag sa att i en ny grupp är jag lita avvaktande i början, försöker se till att alla är med och fokuserar på uppgiften. Jag har ledaregenskaper men är inte en sådan som alltid vill leda gruppen. Bland mina vänner har jag en mer framträdande roll. Du får komma och observera mig och se om jag verkligen gör så.