Thursday, March 8, 2007

Tjocksmockar

Icq-konversation mellan mig och pojkvän:
Jag: i helgen ska vi gå på stan och leta klänning!
Pojkvän: åååhh laddad?
J: jag försöker *slår mig själv hårt på kinderna, skriker och dricker kiss*
Pv: varför dricker du kiss? hahaha
J: men för att jag såg en sketch där Göran Kropp gjorde det :P

Var tionde svensk lider av fetma (ett BMI på över 30).
Varannan man och var tredje kvinna är dessutom överviktig (BMI på över 25). Fetma är ett stort problem. För mig som är så intresserad av friskvård är det lite av ett mysterium att det kan vara så här. Hur kan ett folk äta sig till döds? Jag förstår det verkligen inte.

5 comments:

Anonymous said...

Därför att det är ett komplext problem, många har dessutom ätstörningar som inte tas på allvar eller uppmärksammas. Folk har inte tid/intresse i friskvård, samhället är inte tillräckligt tillåtande, samtidigt som man själv har ett ansvar, men det är lättare att bry sig om andra än sig själv. Skräpmat är billigt och lättillgängligt. Jag har ofta funderat över varför det inte finns "drive-in" på riktigt nyttig mat istället för skit som McDonalds. För det är FÖR lätt. Och sen det här med BMI ska man ta med en nypa salt, det är utvecklat för att definiera undernärda i u-länder och tar ingen hänsyn till kroppssammansättningen. Magnus Samuelsson är tokfet enligt BMI men har inte ett uns fett på kroppen (extremfall, men ändå).

Kattis said...

Men det är det jag menar. Hur kan företag osv tänka så kortsiktigt? Ja men hej vi slänger i lite härliga transfetter här! Eller människor som väljer att blunda för hur de egentligen lever. Visst är jag medveten om att det finns många som har problem som behöver hjälp. Men hela ämnet är liksom så tabubelagt så många vågar inte ens söka hjälp. Det är det jag inte kan förstå. Sen är jag medveten om bristen med BMI, men nåt mått måste man ju ändå ha.
Som sagt det är ett väldigt komplext problem.

Anonymous said...

För att de är så gott med maaat och godis!! *mumsar chokladtårta*

Anonymous said...

Företagen skiter ett långt stycke i folks hälsa, finns det pengar att tjäna så varför inte? Däremot borde staten kontrollera och styra upp utbudet bättre, för folk kan tydligen inte kontrollera sig själva. Mer koll på näringsinnehåll i mat och förbjuda vissa ingredienser som klassas som skadliga hade varit på sin plats. Och sänka priset på nyttig mat och öka priset på skräpmat.

Malin said...

Människan som art är konstruerad för att suga i sig allt fett och socker hon kommer över för sin överlevnad. Vår miljö har förändrats men generna ser likadana ut. Så det är inte så konstigt att vi i vårt överflödssamhälle har problem med övervikt.