Thursday, March 1, 2007

Att slita eller inte slita

Tittar ni på Sex and the city? Eller förresten, ta vilken serie med smala snygga tjejer som helst. Nu använder jag dock Sex and the city som exempel.
Ni har sett hur Carrie ser ut. Magrutor, inget underhudsfett, långa smala ben. Hur hon håller sig i form? Käckt piper hon fram att hon inte "work out". Nej hon shoppar sig i form!
Vi tittar i stället på hennes matvanor. Det är middagar ute, efterrätter, pizza, strips och så klart vid vissa tillfällen McDonalds (håller tillbaka en kräkning). Hur går detta ihop frågar jag mig?
Svaret är att det kan det ju inte göra. Man kan inte strunta i träning, äta kalloririk mat och ändå vara pinnsmal. Hon måste helt enkelt träna i smyg, eller tänka noga på vad hon äter. Men då återstår frågan: Varför är det coolare/bättre att vara smal och vältränad utan att göra något för det? Är det inte mer imponerande med en människa som jobbar hårt och har disciplin och därmed är i form än en som skuttar omkring och glor på skor samtidigt som den äter strips?
Jag blir i alla fall mer imponerad av någon som jobbar för det de har än någon som bara råkade ha tur vid genlotterit. Även om jag så klart ibland önskar att jag haft lika tur.

2 comments:

Anonymous said...

Jag har haft tur i genlotteriet, men det där med att vara utan motion och äta mest skräpmat... Tror inte att det spelar någon roll hur mkt tur man än haft, efter trettio börjar det märkas. Nu är jag inte där förrän om 1,5 år, men jag har diskuterat det med andra med liknande kroppsbyggnad. Så även med hänsyn tagen till genlotteriet är det inte möjligt!

Anonymous said...

Håller med fullständigt, det är ju inget imponerande med att "bara vara smal". Det är coolt att vara stark och uthållig och snabb! Just ur hälsosynpunkt är det nog bara bra att jag inte har de snyggaste generna, för hade jag det skulle jag nog ha varit för lat för att börja träna och äta vettigt och så skulle jag dött i hjärtinfarkt vid 50 eller nåt. Nu tänker jag bli en gammal krutfarmor istället! (Ja, eller krutmormor, eller bara krut-tant om det skulle bli så att jag inte får barn och barnbarn.)